Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Zielone pociągi SKM

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Szybka Kolej Miejska

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Zielone pociągi SKM
Chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że wśród różnych środków transportu to kolej jest najbardziej ekologiczna. Komisja Europejska nazywa ją wprost zieloną alternatywą. Warto na przykładzie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej dowiedzieć się, dlaczego tak jest. 

Powszechnie wiadomo, że pociąg ingeruje w środowisko naturalne tylko, gdy przejeżdża, nie tworzy zapór i barier sztucznie rozdzielających ekosystemy i siedliska.  Jest nadto mniej energochłonny i mniej zanieczyszcza powietrze, nie emitując tyle dwutlenku węgla do atmosfery ile pojazdy wykorzystujące benzynę i olej napędowy.  Niewiele za to osób wie, że pociągi SKM są zbudowane z materiałów, których 80 procent podlega recyklingowi.  Np. laminaty z pojazdów mogą być przeznaczone do recyklingu na kilka różnych sposobów: po przemieleniu –do wytwarzania płyt kompozytowych w przemyśle meblarskim albo … dodatek do asfaltu, betonu i tłoczyw; dodatek 3% - 5% przemielonego laminatu do polimerbetonu zwiększa jego wytrzymałość na zginanie o 25% nie wpływając negatywnie na inne jego parametry.

Materiały do zabudowy wnętrza pociągów SKM są łatwiejsze w utrzymaniu, dzięki czemu potrzeba mniej detergentów przy ich czyszczeniu. Firma eksploatuje elektryczne zespoły trakcyjne, z których znakomita większość to tabor zbudowany z wykorzystaniem najnowszych technologii, czyniących go przyjaznym środowisku. Przykładowo głównym składnikiem materiału wygłuszającego oraz izolacyjnego jest celuloza - w pełni degradowana. Natomiast materiał służący do zabudowy podłogi jest obojętny dla środowiska.  Także szyby w procesie likwidacji są mielone i mogą zostać przetopione i ponownie użyte do produkcji materiałów niższej, jakości. Z kolei zużyte elementy stalowe, aluminiowe czy miedziane - konstrukcja, koła, ramy wózków, przewody ciśnieniowe- transportowane są do huty i przetapiane do kolejnego użycia. Co ważne w stu procentach podlegają recyklingowi.

Na ograniczenie emisji hałasu i zużycia obrzeży zestawów kołowych oraz główek szyn nawierzchni kolejowej ma pozytywny wpływ również zastosowanie do smarowania obrzeży kół ekologicznych środków. Do smarowania elementów gumowych oraz uszczelek wykorzystuje się m. in. …glicerynę, składnik naturalnie biodegradowalny, uzyskiwany w procesie hydrolizy tłuszczu.

I można już tylko dodać, że przy hamowaniu pociągi SKM odzyskują również energię elektryczną, a lżejsza konstrukcja z zaawansowanej technologicznie stali pozwala na mniejsze jej zużycie. Innymi słowy – tabor Szybkiej Kolei Miejskiej jest nie tylko nowoczesny, ale przyjazny środowisku naturalnemu.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Pasażer

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Jakub Dybalski 06 października 2019

Kolej miejska na towarowej obwodnicy Poznania

Zintegrowany transport

Kolej miejska na towarowej obwodnicy Poznania

Martyn Janduła 25 stycznia 2017

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Pasażer

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Artur Bogdanowicz 31 października 2016

Dziesięć lat temu…

Warte uwagi

Dziesięć lat temu…

SKM Warszawa 18 maja 2015

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

Warte uwagi

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

SKM Warszawa 18 maja 2015

Zobacz również:

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Pasażer

Kolej podmiejska. Co Trójmiasto i Warszawa robią dobrze

Jakub Dybalski 06 października 2019

Kolej miejska na towarowej obwodnicy Poznania

Zintegrowany transport

Kolej miejska na towarowej obwodnicy Poznania

Martyn Janduła 25 stycznia 2017

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Pasażer

W Monachium powstanie drugi tunel średnicowy S-Bahn

Artur Bogdanowicz 31 października 2016

Dziesięć lat temu…

Warte uwagi

Dziesięć lat temu…

SKM Warszawa 18 maja 2015

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

Warte uwagi

Kolejowe jubileusze na szynach stolicy

SKM Warszawa 18 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5