Chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że wśród różnych środków transportu to kolej jest najbardziej ekologiczna. Komisja Europejska nazywa ją wprost zieloną alternatywą. Warto na przykładzie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej dowiedzieć się, dlaczego tak jest.
Powszechnie wiadomo, że pociąg ingeruje w środowisko naturalne tylko, gdy przejeżdża, nie tworzy zapór i barier sztucznie rozdzielających ekosystemy i siedliska. Jest nadto mniej energochłonny i mniej zanieczyszcza powietrze, nie emitując tyle dwutlenku węgla do atmosfery ile pojazdy wykorzystujące benzynę i olej napędowy. Niewiele za to osób wie, że pociągi SKM są zbudowane z materiałów, których 80 procent podlega recyklingowi. Np. laminaty z pojazdów mogą być przeznaczone do recyklingu na kilka różnych sposobów: po przemieleniu –do wytwarzania płyt kompozytowych w przemyśle meblarskim albo … dodatek do asfaltu, betonu i tłoczyw; dodatek 3% - 5% przemielonego laminatu do polimerbetonu zwiększa jego wytrzymałość na zginanie o 25% nie wpływając negatywnie na inne jego parametry.
Materiały do zabudowy wnętrza pociągów SKM są łatwiejsze w utrzymaniu, dzięki czemu potrzeba mniej detergentów przy ich czyszczeniu. Firma eksploatuje elektryczne zespoły trakcyjne, z których znakomita większość to tabor zbudowany z wykorzystaniem najnowszych technologii, czyniących go przyjaznym środowisku. Przykładowo głównym składnikiem materiału wygłuszającego oraz izolacyjnego jest celuloza - w pełni degradowana. Natomiast materiał służący do zabudowy podłogi jest obojętny dla środowiska. Także szyby w procesie likwidacji są mielone i mogą zostać przetopione i ponownie użyte do produkcji materiałów niższej, jakości. Z kolei zużyte elementy stalowe, aluminiowe czy miedziane - konstrukcja, koła, ramy wózków, przewody ciśnieniowe- transportowane są do huty i przetapiane do kolejnego użycia. Co ważne w stu procentach podlegają recyklingowi.
Na ograniczenie emisji hałasu i zużycia obrzeży zestawów kołowych oraz główek szyn nawierzchni kolejowej ma pozytywny wpływ również zastosowanie do smarowania obrzeży kół ekologicznych środków. Do smarowania elementów gumowych oraz uszczelek wykorzystuje się m. in. …glicerynę, składnik naturalnie biodegradowalny, uzyskiwany w procesie hydrolizy tłuszczu.
I można już tylko dodać, że przy hamowaniu pociągi SKM odzyskują również energię elektryczną, a lżejsza konstrukcja z zaawansowanej technologicznie stali pozwala na mniejsze jej zużycie. Innymi słowy – tabor Szybkiej Kolei Miejskiej jest nie tylko nowoczesny, ale przyjazny środowisku naturalnemu.