Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Zezwolono na budowę linii WKD do Janek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-01-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Agnieszka Grotek, Michał Kozak, Gazeta Wyborcza, 29 stycznia 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Zezwolono na budowę linii WKD do Janek
Samorząd województwa mazowieckiego planuje wybudować odgałęzienie linii WKD do Janek. To mieszkańcom podwarszawskich gmin ułatwi dojazd koleją do stolicy. Sejmik samorządowy już zezwolił na tę inwestycję.

W grę wchodzą dwie możliwości - budowa siedmiokilometrowego odcinka linii z Komorowa lub o połowę krótszego z Michałowic. Najprawdopodobniej wukadka pojedzie właśnie z tej drugiej miejscowości.

O połączeniu WKD z Jankami mówiło się już kilka lat temu. Do tej inwestycji samorząd zobowiązał się w 2005 r., podpisując z PKP umowę o kupnie kolejki. Wciąż jednak nie była znana dokładna trasa, którą miałaby kursować wukadka.

- Decydując się na budowę linii, musimy brać pod uwagę dostępność terenów i koszty. Komorów jest gęsto zabudowany, a nieruchomości drogie - przyznaje Piotr Szprendałowicz z zarządu województwa. Zdaniem władz województwa linia z Komorowa nie zapewnia też szybkiego dojazdu do Warszawy z Janek i w niewielkim stopniu odciąża zakorkowaną ul. Grójecką i aleję Krakowską.

Którędy poprowadzić nową linię, samorząd zdecyduje w czerwcu, gdy będzie studium wykonalności. Budowa mogłaby ruszyć w tym roku, pierwszy pociąg do Janek w 2010 r.

Władze Michałowic (w tej gminie znajduje się również Komorów) są jednak wobec budowy łącznika sceptyczne. - Lepiej inwestować w to, co już jest. Potrzeba więcej nowoczesnych pociągów. To z powodu tłoku wiele osób rezygnuje dziś z podróży WKD i jedzie do Warszawy samochodem. - przekonuje wójt Michałowic Roman Lawrence. - Sejmik powinien też ustalić, czy kolejka będzie mieć wystarczająco wielu pasażerów. W Jankach mieszka raptem z pięćset osób - mówi.

Zainteresowanych korzystaniem z wukadki może być jednak dużo więcej. - Chętnie jeździłabym kolejką do Warszawy. Opłacałoby mi się nawet podjechać dwa przystanki autobusem do Janek i tam przesiąść się do pociągu, zamiast stać w kilometrowych korkach w alei Krakowskiej - mówi Anna Sójka z Raszyna.

Koszt budowy nowej linii WKD oszacowano na 8,8 mln zł.

Komentarz Jarosława Osowskiego

Kolejowe sukcesy marszałka Struzika

Zamiast megalomanii z budową odnogi do Janek Warszawskiej Kolei Dojazdowej, przydałaby się wymiana wagonów z czasów Gierka, którą już kilka lat temu obiecywał samorząd Mazowsza.

Megalomania mazowieckich radnych i marszałka województwa Adama Struzika to dzisiaj główna siła napędowa Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Znowu się zebrali i uchwalili na ostatniej sesji sejmiku: Budujemy odnogę z Pruszkowa do Janek. Nie bardzo jest wprawdzie gdzie ją wcisnąć, a po drodze musiałaby przeciąć trasę ekspresową, która powinna jak najszybciej odciążyć Raszyn. Jednak nowi właściciele WKD widzą swoją kolejkę wielką. I jeżdżą z nią palcem po mapie w te i wewte.

Tego właśnie obawiałem się, kiedy dwa i pół roku temu w miarę prężna spółka kolejowa po wydzieleniu z molocha PKP została obiecana samorządowi Mazowsza i kilku gminom położonych wzdłuż torów WKD-ki. "13 nowoczesnych pociągów wyruszy na tory WKD, jeszcze w tym roku możliwe jest połączenie między Komorowem a Pruszkowem, a potem kolejne do Janek" - to obietnice współpracowników Struzika, które odnotowaliśmy w "Gazecie" 29 września 2005 r.

Czyżby pan marszałek sądził, że ktoś się jeszcze na to nabierze? Bo chyba nie te kilkadziesiąt tysięcy pasażerów, którzy każdego dnia upychają się w coraz bardziej zdezelowanych wagonikach. Wiele osób nie pamięta innych, bo tabor WKD liczy sobie już 35 lat! W niewiele lepszym stanie są tory. Na niektórych odcinkach pociągi muszą zwalniać do 20 km na godz.

Dziś widać, że przekazanie WKD-ki samorządowi, który wciąż snuje nierealne wizje, a nie dba o to, co ma, było wielkim błędem. I dobrze się stało, że do tej spółki nie przystąpiły w zeszłym roku władze Warszawy. Najlepiej, gdyby kolejkę przejął prywatny przewoźnik kontrolowany przez samorządy. Lepiej od marszałka Struzika zająłby się eksploatacją wciąż jeszcze popularnej linii. Kilka lat temu zgłosiło się po nią kilka zagranicznych konsorcjów. Ciekawe, gdzie byłaby dzisiaj WKD, gdyby się nią zajęły.


\
* Fot. RK.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5