30 października w siedzibie PKP SA w Warszawie odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa, któremu przewodniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury prof. Juliusz Engelhardt. Najważniejsze tematy jakie były omawiane podczas spotkania to usamorządowienie spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz sytuacja w spółce PKP Cargo SA.
Minister na wstępie przypomniał że usamorządowienie jest bardzo ważnym elementem polityki rządu, który przyjął strategię dla Transportu Kolejowego do 2013 roku. W czerwcu Sejm przyjął uchwałę zmieniającą ustawę o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa PKP z godnie z którą cały proces został umożliwiony i na dzisiaj jest realizowany. Ustawa ta zawiera między innymi oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne na kwotę 2160 mln zł i ten element jest realizowany z godnie z harmonogramem i ustawami podpisanymi przez Ministerstwo Finansów, oraz Ministerstwo Infrastruktury ze spółką PKP SA i spółką PKP Przewozy Regionalne. Jeżeli chodzi o stronę finansową oddłużenia wszystkie zadania jakie przyjął na siebie rząd są w pełni realizowane, projekt ustawy budżetowej na 2009 rok zawiera zapisaną w tej ustawie restrukturyzacyjnej kwotę 777 mln. Trwają jeszcze negocjację z marszałkami województw, które doszły już do takiego punktu, że strony są bardzo blisko porozumienia. Ostatnio głównym tematem jest sprawa finansowania programu inwestycyjnego, którego zadaniem jest wymiana i modernizacja taboru dla Przewozów Regionalnych.
Ogólna kwota tego programu to 7,5 miliarda zł do roku 2020. Marszałkowie oczekują że rząd zwiększy odpis podatku CIT z 14 proc. na 16 proc., wystąpili też z inicjatywą by 10 listopada podpisać ostateczne porozumienie w sprawie usamorządowienia spółki PKP Przewozy Regionalne. - Jest prawdopodobne, że dojdzie do podpisania tego porozumienia - stwierdził minister i dodał, że strona rządowa od wielu miesięcy zwraca uwagę samorządom na aspekt społeczny procesu i stoi na stanowisku realizacji porozumień, a w szczególności takiego zapisu, który mówi iż bez paktu gwarancji pracowniczych nie będzie zmiany właściciela. Na spotkaniu padły między innymi pytania dotyczące Oddziałów Przewozów Międzywojewódzkich (OPM), odpowiadając na te pytania minister zakomunikował, iż na ostatnim konwencie marszałków problem się już nie pojawił i dodał że nastąpiła ostatnia faza przygotowań do przekazania OPM-ów do spółki PKP Intercity, procedury z tym związane są na końcowym etapie.
W drugiej części obrad została omówiona sytuacja w spółce PKP Cargo, głos zabrał prezes Balczun stwierdził że Cargo w ostatnich latach nie wypracowało właściwej metodologii liczenia rentowności, a bardziej było skupione na przewożeniu jak największej ilości masy co oznaczało w wielu przypadkach ujemną rentowność.
W związku z pogarszającą się sytuacją w Spółce Cargo w bieżącym roku zostały rozpoczęte działania restrukturyzacyjne mające na celu jej rozwój.

* Fot. Jacek Łabiga, www.warsztat.info.