Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Z muzeum na śmietnik

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-10-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Przemysław Bogusz, Echo Miasta, 20 października 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Z muzeum na śmietnik
Na internetowej stronie Muzeum Kolejnictwa można znaleźć informację, że działa ono na terenie całej Polski i eksponuje zbiory w różnych miejscach, nie tylko na wystawach. Niektóre zabytki kolejowej techniki, oficjalnie pozostające w zbiorach placówki, znajdują się jednak tam, gdzie zamiast wielbicieli starych parowozów spotkać można tylko bezdomnych i szabrowników.

Fiat na szynach

Żeby zobaczyć z bliska jedyny w Polsce egzemplarz wagonu motorowego SD80-02, wyprodukowany w 1949 r. według projektu inżynierów Fiata, najprościej dotrzeć ulicą Przyokopową do Kolejowej, następnie przez dziurę w płocie przedostać się na zarośnięte krzakami torowisko przed dworcem Warszawa Zachodnia i kierując się w stronę Śródmieścia przejść jakieś 400 m ginącą w zaroślach ścieżką. W razie problemów drogę wskażą bezdomni, wyrąbujący rachityczne drzewka na ognisko.

Na końcu drogi czeka na fanów kolejnictwa nagroda: legendarna Błękitna Fala, kursująca w 1960 r. między Warszawą a Świnoujściem, a wcześniej wożąca podróżnych, m.in. ze stolicy do Gdyni. Dziś Błękitna Fala, a raczej to co z niej zostało, mieni się wszystkimi kolorami tęczy, bo zardzewiały wrak wysmarowany jest od góry do dołu sprayem. Złomiarze wymontowali z wagonu wszystko, co dało się wyciąć bądź odkręcić i sprzedać w skupie.

- Została właściwie tylko "skorupa" pojazdu. Jeśli ulegnie zniszczeniu, maszyny nie da się odtworzyć. To ostatnia chwila, aby uratować ten cenny zabytek - alarmuje Robert Dylewski, miłośnik kolei, który już rok temu zaproponował Muzeum Kolejnictwa wyremontowanie wagonu. - Koszt pełnej rekonstrukcji byłby ogromny, rzędu nawet miliona zł, jednak za kilkanaście tys. zł można by było przywrócić mu elegancki wygląd i wyeksponować w miejscu do tego przeznaczonym. Ale żeby zacząć starać się o sponsorów, musiałbym posiadać dokumentację techniczną i wyjaśnić kwestię własności pojazdu. Tymczasem od roku muzeum milczy w tej sprawie.

Długa lista grzechów

Zapomniany wagon na bocznicy Dworca Zachodniego nie jest jedynym "niechcianym dzieckiem" muzeum.

- W podobnym stanie znajduje się zabytkowy elektryczny zespół trakcyjny EW51-36. Został on przetoczony na Olszynkę Grochowską, gdzie postępuje jego dalsza dewastacja. Na początku bieżącego roku w ostatniej chwili udało się uratować przed zniszczeniem kilka zabytkowych parowozów przekazanych przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie do Ogólnopolskiej Fundacji Ochrony Zabytków, która postawiła je na bocznicy pod Krakowem, gdzie "zaopiekowali się" nimi zbieracze złomu - wylicza Robert Dylewski.

Janusz Sankowski, dyrektor Muzeum Kolejnictwa, podkreśla, że pojazdy spod Krakowa udało się ocalić dzięki staraniom jego placówki. Przyznaje jednak, że znalezienie godnej lokalizacji dla wszystkich pociągów, które ma pod swoją opieką, jest problemem.

- U nas nie ma tyle miejsca, a nikt ich nie chce. Poza naszym terenem znajduje się obecnie 70 jednostek - ocenia. Sprawę niszczejącego w okolicy Dworca Zachodniego włoskiego wagonu motorowego dyrektor zna od lat. - Już w 1986 r., kiedy stał na Odolanach, był zdewastowany. W obecne miejsce przetoczono go w latach 90. - przypomina sobie. Zapewnia, że muzeum szuka rozwiązania problemów, o konkretach nie chce jednak rozmawiać. Być może z tym wyzwaniem będzie musiał zmierzyć się jego następca, bo Janusz Sankowski ma być dyrektorem muzeum tylko do końca roku. - Zdecydowałem się odejść, ale nie ma to nic wspólnego z tą sprawą - zapewnia. Tymczasem miłośnicy kolei o zaniedbaniach ze strony dyrektora zawiadomili Prokuraturę Okręgową w Warszawie.

 

\

* Fot. masti, commons.wikimedia.org, GFDL.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5