W dniach 15 - 17 września w Targanicach k. Andrychowa odbyła się XIX Konferencja Naukowa "Pojazdy szynowe" pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury i JM rektora Politechniki Krakowskiej. Konferencję zorganizował Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej.
Konferencję rozpoczął jej przewodniczący, dyrektor Instytutu Pojazdów Szynowych Stanisław Guzowski, który powitał wszystkich uczestników oraz przedstawił historię konferencji naukowych "Pojazdy Szynowe" - Pierwsze takie spotkanie odbyło się w roku 1973, kiedy niespokojny duch naszego wydziału postanowił wykorzystać ogłoszony przez ówczesne władze Rok Nauki Polskiej do organizacji ogólnopolskiej konferencji inżynierów z branży kolejowej w celu wzajemnej pomocy oraz wymiany doświadczeń i wiedzy - mówił Guzowski. Wśród zebranych na sali wiele osób pamiętało to pierwsze spotkanie, a za największe utrudnienie w jego organizacji uznali konieczność wysłania każdego referatu do akceptacji przez państwową cenzurę. Przewodniczący przedstawił także historię Instytutu Pojazdów Szynowych oraz wyraził niezadowolenie z powodu starzenia się kadry inżynierów pojazdów szynowych. - Od 10 lat nikt nie skończył studiów na specjalizacji "pojazdy szynowe" - powiedział. Zebrani odpowiedzieli mu jednak, że na pozostałych wydziałach w kraju zainteresowanie studentów tego typu kierunkiem studiów jest większe.
Głos zabrał także Przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych Tadeusz Ryś, który wyraził opinię, że studenci nie radzą sobie z trudnymi studiami o tematyce kolejowej z powodu likwidacji techników kolejowych. - Ktoś, kto teraz przychodzi na studia nie mając podłoża wiedzy z technikum kolejowego, nie nadąża z przyswajaniem nowych infrormacji powiedział minister. Następnie przedstawił on podstawy prawne i sposób działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Pierwszy dzień konferencji zakończył Andrzej Chudzikiewicz wykładem pt. "Monitoring stanu technicznego układu pojazd szynowy - tor". - Nie można rozpatrywać pojazdu szynowego bez toru ani toru bez pojazdu. W kwestii bezpieczeństwa te elementy nie są rozdzielne - powiedział.
Drugiego dnia konferencji odbyły się trzy sesje wykładów w dwóch sekcjach, a trzeciego dnia - ostatnia sesja wystąpień, również podzielona na dwie sekcje. W sumie przedstawiono aż około 60 referatów o następującej tematyce:
- zagadnienia dynamiki pojazdów
- konstrukcja, wytwarzanie i modernizacja pojazdów
- eksploatacja i niezawodność pojazdów
- badania i diagnostyka pojazdów
- zagadnienia trakcyjne i sterowanie pojazdów
- logistyka i organizacja transportu
- efektywność transportu szynowego
- inżynieria i infrastruktura transportu szynowego
- bezpieczeństwo w transporcie
- koleje dużych prędkości
Konferencja zakończyła się w piątek o 12tej. Wzięli w niej udział przedstawiciele krajowych uczelni technicznych, przewoźników, producentów oraz dostawców taboru i podzespołów, a także pracownicy naukowi Instytutu Kolejnictwa. Kolejne spotkanie odbędzie się za dwa lata.