Resort infrastruktury szykuje nowe wytyczne dotyczące eksploatacji taboru. Juliusz Engelhardt, podsekretarz stanu w MI, powiedział, że ministerstwo chce wprowadzić obowiązek wymiany i zniszczenia zestawów kołowych w pociągach, których wiek przekracza 25 lat w przypadku spółek pasażerskich i 30 lat dla towarowych – dowiedział się „Dziennik Gazeta Prawna”.
Ministerstwo Infrastruktury zaalarmowała ubiegłoroczna katastrofa kolejowa we włoskim miasteczku Viareggio z udziałem polskich wagonów oraz dwa wypadki lokomotyw PKP Intercity. Urzędnicy doszli do wniosku, że modernizacja taboru, który ma ponad 30 lat nie ma sensu.
Gdyby te wytyczne weszły w życie, spółka Przewozy Regionalne musiałaby wymienić ok. aż 7,8 tys. zestawów kołowych (po 12 w 650 składach), co kosztowałoby ok. 174 mln zł. W PKP Cargo do wymiany kół kwalifikowałoby się aż 30 tys. spośród 50 tys. wagonów. Kosztowałoby to spółkę ponad 1 mld. zł.
Tak wielka skala modernizacji wagonów oznaczałaby wiele zamówień u polskich firm naprawczych. – Na przeprowadzenie wszystkich wymian potrzeba jednak kilku lat – zastrzega „DGP” Zbigniew Konieczek, prezes nowosądeckiego Newagu.
Więcej
