10 lat w Unii Europejskiej „popędziły” polską gospodarkę do przodu. Skorzystaliśmy wszyscy. Także Szybka Kolej Miejska. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie, aby na szynach nie było „Elfów”. Tak bardzo wrosły w kolejowy krajobraz stolicy. Tymczasem na trasach „lotniskowych” jeżdżą dopiero od czerwca 2012 r., kupione w ramach unijnego projektu pn. „Uruchomienie obsługi transportem kolejowym Lotniska Okęcie im. F. Chopina”.
- Wykorzystaliśmy możliwość, jaką daje Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013, a w nim priorytet siódmy, czyli transport przyjazny środowisku – mówi Krzysztof Piotrowski, główny specjalista ds. planowania, kontrolingu i rozliczeń funduszy unijnych w SKM. – Unia kładzie duży nacisk na zwiększenie udziału kolejowego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców obszarów metropolitalnych. Jednocześnie wymaga bardzo sprawnego działania administracyjnego, a więc jest to wyzwanie. W ramach tego projektu kupiliśmy 13 pojazdów.
Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 369,5 miliona złotych, z czego dofinansowanie UE to ponad 177, 5 miliona złotych.
Firma produkująca „Elfy” podkreśla, że są one pierwszymi polskimi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi spełniającymi wymagania europejskiej normy tzw. czterech scenariuszy zderzeniowych. Do najważniejszych zalet pojazdów należy zastosowanie wózków napędnych z silnikami prądu przemiennego zasilanych falownikami wykonanymi w technologii IGBT umiejscowionych w skrajnych częściach pojazdu. Mają system przeciwpoślizgowy, mikroprocesorowy rozproszony układ sterowania pojazdu, klimatyzację, szerokie wejścia i miejsca dla osób niepełnosprawnych. Nad bezpieczeństwem pasażerów – co ważne - czuwają systemy monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego z podglądem i automatycznym zapisem w kabinie maszynisty, zaś wszelkie niezbędne informacje przekazywane są podróżnym na czytelnych wyświetlaczach oraz za pośrednictwem automatycznego systemu audio. Istnieje również system komunikacji pasażerów z maszynistą (interkom).
SKM jeszcze raz „podeszło” do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Tym razem był to indywidualny projekt pn. „Zwiększenie możliwości przewozowych Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o. o w ruchu aglomeracyjnym Warszawy na istniejących i planowanych liniach”.
- Projekt przewidywał pozyskanie 4 i 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach dwóch leasingów finansowych – wyjaśnia Krzysztof Piotrowski. – Kupno pierwszych 4 pojazdów typu 19WE miało miejsce pomiędzy kwietniem a czerwcem 2010 r. Kolejnych 6 pojazdów (typu 35 WE) dostarczono nam między czerwcem a sierpniem 2012 roku. Kupiony tabor w ramach leasingów finansowych pozwolił spółce na zwiększenie możliwości przewozowych na istniejących liniach. W tym przypadku całkowity koszt projektu zamknął się kwotą ponad 224,3 miliony złotych, a dofinansowanie unijne to 106,5 milionów złotych.