Partnerzy serwisu:
Biznes

Wychylać albo nie wychylać – oto jest pytanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
26-01-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Robert Wyszyński, Rynek Kolejowy, 2/2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wychylać albo nie wychylać – oto jest pytanie
Krytyczni obserwatorzy twierdzą, że przy urealnionych planowanych efektach skrócenia czasu jazdy na linii E65 Północ bez zastosowania przechylnego nadwozia (”tilt”) wydanie od 8 do 10 mld zł – bo ostateczny koszt zależy od kosztów wykonawczych – to niemal wyrzucanie pieniędzy w błoto - pisze Robert Wyszyński w najnowszym numerze "Rynku Kolejowego".

Jak już wiadomo, szanse na kupno składów z wychylnym pudłem przez spółkę PKP Intercity są w obecnej chwili prawie żadne. Toczą się bowiem negocjacje w sprawie zakupu w Alstomie szybkich eztów (V max = 250 km/h) ale bez aktywnego systemu wychyłu nadwozia. Krytyczni obserwatorzy twierdzą, że przy urealnionych planowanych efektach skrócenia czasu jazdy na linii E65 Północ bez zastosowania przechylnego nadwozia (”tilt”) wydanie od 8 do 10 mld zł – bo ostateczny koszt zależy od kosztów wykonawczych – to niemal wyrzucanie pieniędzy w błoto, przy braku rewitalizacji lub modernizacji innych linii magistralnych i korytarzowych, jak np. E59/Odrzanka, Poznań – Szczecin, E65 Katowice – Zebrzydowice/Zwardoń itp.

Wychylność według Massela

Nowy wiceminister infrastruktury do spraw kolei, Andrzej Massel, był współautorem studium wykonalności modernizacji dla linii E65 na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdańsk – Gdynia. W pracy tej założono, że linię zmodernizuje się „pod wychylne pudło”, uwzględniając w tym celu korekty promieni łuków (lub brak takich korekt), wielkość przechyłek na łukach (wykorzystanie tilta pozwala na zastosowanie nieco mniejszych wartości przechyłek, aby m.in. zmniejszyć zużycie wewnętrznej szyny przez wolniejsze pociągi towarowe i osobowe), długość ramp przechyłkowych i tzw. krzywych przejściowych. Na zdecydowanej większości odcinków – oprócz niektórych stacji i obiektów inżynierskich – składy wychylne miały kursować z prędkością ok. 20-25% większą od składów klasycznych, czyli przykładowo skład klasyczny jechałby 120 km/h, a „tilt” 140 lub 150 km/h, a tam gdzie „klasyka” jechałaby 160 km/h, tilt pędziłby 200 km/h. Czas jazdy z rezerwą wynosiłby z Gdańska do Warszawy Wschodniej około 2 h 10 min, co byłoby dobrym rezultatem, jak dla modernizacji linii o dość słabej „podatności modernizacyjnej”. W obliczu braku tilta tak naprawdę niemal wszystkie symulacje oraz obliczenia teoretyczne zarówno CNTK, jak i PLK stają się jedynie hipotetyczne, a dziś w zasadzie nikt nie potrafi podać realnych czasów jazdy składów bez wychylnego pudła. A jeśli potrafi, to albo opiera się na dawnych symulacjach CNTK, albo... w ogóle nie podaje, bo zwyczajnie nie wie, jaki to będzie czas.

Tymczasem członek komisji przetargowej dot. zakupu szybkich składów dla PKP Intercity (w osobnej rozmowie z RK) tłumaczy, że w szczegółowych istotnych warunkach zamówienia nie zawarto warunku o konieczności zastosowania wychylnego pudła, aby dać szansę kilku oferentom, bo podobno – gdyby taki warunek zawarto – to przetarg mógłby być uznany za „ustawiony” pod jednego producenta, jak się to rzekomo stało pod koniec lata 90., gdzie przetarg (potem unieważniony) wygrało Fiat Ferroviaria od 2002 r. będący częścią koncernu Alstom. Jest to o tyle dziwne, że obecnie – jak powszechnie wiadomo – jest kilku producentów składów z systemami wychylnego nadwozia (np. Talgo, Bombardier, Siemens, Alstom). Ostatecznie w przetargu na składy zespolone jedyną ofertę złożył Alstom i jest to oferta trójsystemowych składów na bazie serii ETR 610 bez czynnego sytemu wychyłu nadwozia.


Całość obszernego artykułu w "Rynku Kolejowym" nr 2/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5