Partnerzy serwisu:
Biznes

Wróbel: Projekt KDP nie ma szans bez dofinansowania ze środków zewnętrznych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
01-04-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy, 1 kwietnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wróbel: Projekt KDP nie ma szans bez dofinansowania ze środków zewnętrznych
- Obecnie szacuje się, że koszty budowy KDP nie będą niższe niż 25 mld zł, a to jest więcej niż ma zapreliminowane całe PKP PLK w obecnej perspektywie. To pokazuje jaka jest skala inwestycji. Trzeba przy tym pamiętać, że nie znamy jeszcze poziomu dofinansowania w następnej perspektywie. Dlatego odpowiedź na pytanie czy warto inwestować w KDP jest taka ważna - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Przemysław Wróbel, dyrektor Departamentu Wdrażania w CUPT.

- Mamy tutaj jakby dwa główne nurty myślenia. Pierwszy mówi, że decyzja została już podjęta, a drugi, że trzeba poczekać na zakończenie prac nad studium wykonalności. Ja tutaj jestem ortodoksyjny i czekam na odpowiedź jaką przyniosą analizy - podkreśla dyrektor Wróbel.

- Na pytanie czy koleje dużych prędkości powinny być współfinansowane ze środków UE na etapie wykonania, moja odpowiedź jest taka: ten projekt nie ma szans jeśli nie będzie dofinansowany ze środków zewnętrznych. Nasz budżet nie poradzi sobie z nim. Myślę, że to nie jest żaden ewenement w skali europejskiej. W innych państwach było podobnie. Jeśli tylko pokaże się, że jest to celowe i uzasadnione ekonomicznie, a ja już teraz przewiduję że niezależnie od tego jakie konkretnie będą potrzebne nakłady, jakie będą potoki i ceny biletów, to ten projekt nie będzie efektywny finansowo i będzie wymagał dofinansowania. Bez dofinansowanie UE w następnej perspektywie możemy przestać marzyć o budowie KDP w Polsce - zaznacza Przemysław Wróbel.

- Teraz jesteśmy na etapie studiów wykonalności na same KDP oraz innych powiązanych projektów. Moim zdaniem dopiero po ich wynikach będzie można odpowiedzieć na pytanie czy to tak naprawdę ma sens. Czy Polska nie jest za małym krajem, który tego szlaku ma niewiele, to na końcówkach nie ma dostatecznej populacji która byłaby w stanie poruszać się takimi kolejami - uważa Wróbel.

- Mamy dzisiaj lotniska z tego samego dofinansowania co budowę KDP, a w wielu przypadkach jest tak, że pasażerowie przechodzą z transportu lotniczego do kolejowego. Co w takim wypadku z trwałościami zainwestowanych teraz w lotniska pieniędzy unijnych? Robimy odcinki Warszawa-Łódź na 160 km/h, który się pokrywa z KDP. Pytanie czy będzie dostateczna ilość ludzi która mając alternatywę w takiej postaci zdecyduje się na jechanie KDP za większe pieniądze? Dla wielu pasażerów podróż za połowę czy nawet 1/3 ceny trwająca powiedzmy pół godziny dłużej będzie bardzo interesującą alternatywą. Jeśli KDP by powstało i miało zabrać pasażerów z tego co zmodernizowaliśmy na 160 km/h to jest to kolejny problem. Czy przypadkiem nie będziemy kalkulować tych samych kosztów i korzyści do tych samych projektów? - pyta dyrektor Wróbel.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5