Od nowego rozkładu w 50-tysięcznym Radomsku zatrzymywać się będzie pociąg Intercity Odra, relacji Warszawa - Wrocław.
„Odra” zmienia relację. Z Warszawy do Wrocławia pojedzie z postojami w Piotrkowie Tryb., Radomsku i Częstochowie. W tej chwili kursuje przez Katowice (jedynie dwa razy w tygodniu, z powodu robót na CMK, kursuje przez Częstochowę - ale zjeżdża do Częstochowy z CMK i dalej jedzie przez Koniecpol) i Opole, a jeszcze wcześniej kursowała przez Poznań.
Dwa lata temu otwarto „kultowy” peron we Włoszczowie. Przed rokiem obiektem złośliwości stał się pociąg EC Bem Warszawa-Budapeszt, mający postój w 3-tysięcznych Stróżach („ochrzczono” go nawet nazwą EC Stanisław Kogut - były szef kolejarskiej „Solidarności” i obecny senator jest nierozerwalnie związany ze Stróżami), teraz w ofercie pojawia się Radomsko.
Z naszych informacji wynika, że uruchomienie pociągu PKP IC Warszawa - Wrocław przez Radomsko nie wpłynie ani na zmianę czasu przejazdu, ani (znacząco) na cenę. Trasa przez Radomsko jest o ok. 150 km krótsza niż przez Górny Śląsk bądź Wielkopolskę, ale mimo tego cena biletu będzie raptem o kilka złotych mniejsza (im dłuższa relacja, tym taryfa wolniej drożeje). Czas przejazdu będzie natomiast w zasadzie identyczny (5 godz. 10 min. przez Poznań, 5 godz. 15 min. przez Częstochowę, 5 godz. 30 min. przez Górny Śląsk), głównie dlatego, że odcinek Częstochowa - Lubliniec - Opole jest w bardzo złym stanie technicznym. 90 km pociąg będzie pokonywać w prawie dwie godziny.
Jeśli chodzi o Włoszczowę i Stróże, to w tych przypadkach oferta PKP IC od 14 grudnia będzie mniej atrakcyjna.
Zlikwidowany zostanie bowiem zarówno EC Józef Bem, jak i TLK Augustyn Kordecki, kursujący z Warszawy przez Włoszczowę, Kozłów, Olkusz, Mysłowice, Katowice i Bytom do Gliwic. W Stróżach spośród pociągów PKP IC stawać będzie tylko Ex. Pieniny, a we Włoszczowie - Ex. Ernest Malinowski.
* * *
Czekamy na odpowiedź z biura prasowego PKP IC, uzasadniającą uruchomienie pociągu Intercity przez Radomsko.