Z końcem lipca PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły koperty z ofertami dotyczącymi budowy nowej łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Nowy tor ma znacznie przyspieszyć pociągi kursujące między Krakowem a Bielskiem-Białą.
PKP PLK ogłosiły przetarg w końcu maja 2021. Teraz poznaliśmy oferty na zadanie pod nazwą „Budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała Główna”.
Najtańsza oferta w kosztorysie
Na głodnym przetargów rynku chęć wykonania prac budowlanych nad nową łącznicą zgłosiło 6 firm: PNiUIK z Krakowa, Skanska, Porr, Strabag, tyski Torkol i ZUE. Najkorzystniejszą cenowo ofertą, opiewającą na 25,3 mln złotych netto, jest oferta ZUE, najdroższą ofertę (39,9 mln zł. Netto) przedstawił Strabag. Najtańsza oferta spełnia warunki PKP PLK, które chce przeznaczyć na inwestycję ponad 25 mln zł netto.
Rozpoczęcie budowy nowej łącznicy zaplanowano na czerwiec 2022 r., a zakończenie na połowę 2023 r. Prace mają być realizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt jest dofinansowany z POIiŚ.
graf. https://www.openrailwaymap.org/
Korzyści z powstania łącznicy
Półkilometrowa łącznica na nasypie połączy dwie zelektryfikowane linie kolejowej: Skawina – Żywiec (nr 97) i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała (nr 117). Przejazd pociągów umożliwić ma rozbudowa mostu w miejscu połączenia łącznicy z linią Skawina – Żywiec. Pociągi kursujące między Krakowem a Bielskiem Białą nie będą już musiały wjeżdżać na stację Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, aby zmienić kierunek jazdy. Pozwoli to oszczędzić około 15 minut w czasie przejazdu.