Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wielkie plany trójmiejskiej SKM

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-04-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Jamroż, Gazeta Wyborcza, Trójmiasto, 4 kwietnia 2008

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wielkie plany trójmiejskiej SKM
Nowoczesne kolejki odjeżdżające co 5 min. Ekrany LCD na przystankach. Kamery na wszystkich peronach i w pociągach. Tak ma wyglądać Szybka Kolej Miejska przed Euro 2012. Warunek - trzeba zdobyć 75 mln euro z unijnej kasy. O pieniądze SKM będzie musiała się jednak bić m.in. z Koleją Metropolitalną. Dla wszystkich pieniędzy nie starczy

SKM planuje w ciągu zaledwie czterech lat wydać na modernizację taboru i infrastruktury więcej, niż w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci. Wszystko dzięki unijnym dotacjom i Euro 2012. W Ministerstwie Infrastruktury leży propozycja projektu inwestycyjnego wartości blisko 150 mln euro.

- Cały projekt składa się z pięciu elementów, w ramach których chcemy przygotować się do mistrzostw Europy w 2012 r. - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu spółki PKP SKM.

W planach jest modernizacja wszystkich przystanków. Pojawi się na nich nowoczesny system informacji pasażerskiej wraz z ekranami LCD, z których dowiemy się m.in., o której odjedzie pociąg, czy będzie miał spóźnienie i czy na trasie są jakieś utrudnienia.

- Na wszystkich przystankach będzie też monitoring połączony z centrum dyspozytorskim - opowiada Naskręt.

W ramach projektu SKM planuje również wydłużyć linię o 2,5 km oraz wybudować przystanek Gdańsk Śródmieście, który miałby docelowo stać się jednym z największych węzłów przesiadkowych w Trójmieście. Ma być zlokalizowany na wysokości Urzędu Wojewódzkiego.

Największą część środków ma pochłonąć modernizacja i zakup taboru.

- Planujemy zakup 25 nowych składów przystosowanych do obsługi ruchu aglomeracyjnego, w których będzie więcej drzwi, dzięki czemu pasażerowie będą szybciej i sprawniej wsiadać i wysiadać - mówi Naskręt. - Kompleksową modernizację ma przejść też 35 pociągów.

"Mózgiem" całego systemu ma być Dyspozytorskie Centrum Sterowania, zlokalizowane na Dworcu Podmiejskim w Gdyni. Stamtąd pracownicy SKM będą zarządzać całym ruchem na trasie kolejki. Pomagać im w tym będzie jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów komputerowych, a wszystkie pociągi będą widoczne na wielkim ekranie. - Prace przy tworzeniu centrum już ruszyły, pierwszy etap pochłonie około 8 mln zł - informuje Naskręt.

Skąd SKM weźmie pieniądze?

Ministerstwo Infrastruktury w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wydzieliło specjalną pulę, w której jest 600 mln euro. O dofinansowanie swoich projektów z tej kasy mogą ubiegać się podmioty z sześciu polskich miast wytypowanych do organizowania meczów Euro 2012. Warunek - projekty mają dotyczyć transportu miejskiego, być przyjazne środowisku, promować szynowy transport publiczny. Unijne dofinansowanie może stanowić 50 proc. kosztów.

- Z tej właśnie puli chcemy pozyskać pieniądze na nasz projekt, a pozostałe 50 proc. ze środków własnych, funduszu kolejowego i samorządów lokalnych - mówi Naskręt.

Ale o te same pieniądze ubiega się Gdańsk ze swoim projektem o wartości 200 mln euro (Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej III, czyli budowa nowych linii tramwajowych, np. na Morenę i zakup pojazdów) oraz Urząd Marszałkowski z Koleją Metropolitalną (druga nitka SKM z Wrzeszcza przez Rębiechowo do Gdyni) wartą 170 mln euro. Tak więc wszystkie trójmiejskie projekty walczą razem o 260 mln euro dotacji, czyli o 43 proc. całej puli. A o te pieniądze stara się jeszcze pięć miast. Z naszych informacji wynika, że wartość wszystkich zgłoszonych projektów to 3,2 mld euro.

- Potrzebna jest pilna konsultacja trzech aplikujących podmiotów, musimy wypracować wspólną taktykę walki o unijne pieniądze - uważa Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Wszystkie trzy projekty są niezwykle ważne dla naszego regionu, dlatego musimy współpracować.

\

* Fot. RK.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5