Nowoczesne kolejki odjeżdżające co 5 min. Ekrany LCD na przystankach. Kamery na wszystkich peronach i w pociągach. Tak ma wyglądać Szybka Kolej Miejska przed Euro 2012. Warunek - trzeba zdobyć 75 mln euro z unijnej kasy. O pieniądze SKM będzie musiała się jednak bić m.in. z Koleją Metropolitalną. Dla wszystkich pieniędzy nie starczy
SKM planuje w ciągu zaledwie czterech lat wydać na modernizację taboru i infrastruktury więcej, niż w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci. Wszystko dzięki unijnym dotacjom i Euro 2012. W Ministerstwie Infrastruktury leży propozycja projektu inwestycyjnego wartości blisko 150 mln euro.
- Cały projekt składa się z pięciu elementów, w ramach których chcemy przygotować się do mistrzostw Europy w 2012 r. - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu spółki PKP SKM.
W planach jest modernizacja wszystkich przystanków. Pojawi się na nich nowoczesny system informacji pasażerskiej wraz z ekranami LCD, z których dowiemy się m.in., o której odjedzie pociąg, czy będzie miał spóźnienie i czy na trasie są jakieś utrudnienia.
- Na wszystkich przystankach będzie też monitoring połączony z centrum dyspozytorskim - opowiada Naskręt.
W ramach projektu SKM planuje również wydłużyć linię o 2,5 km oraz wybudować przystanek Gdańsk Śródmieście, który miałby docelowo stać się jednym z największych węzłów przesiadkowych w Trójmieście. Ma być zlokalizowany na wysokości Urzędu Wojewódzkiego.
Największą część środków ma pochłonąć modernizacja i zakup taboru.
- Planujemy zakup 25 nowych składów przystosowanych do obsługi ruchu aglomeracyjnego, w których będzie więcej drzwi, dzięki czemu pasażerowie będą szybciej i sprawniej wsiadać i wysiadać - mówi Naskręt. - Kompleksową modernizację ma przejść też 35 pociągów.
"Mózgiem" całego systemu ma być Dyspozytorskie Centrum Sterowania, zlokalizowane na Dworcu Podmiejskim w Gdyni. Stamtąd pracownicy SKM będą zarządzać całym ruchem na trasie kolejki. Pomagać im w tym będzie jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów komputerowych, a wszystkie pociągi będą widoczne na wielkim ekranie. - Prace przy tworzeniu centrum już ruszyły, pierwszy etap pochłonie około 8 mln zł - informuje Naskręt.
Skąd SKM weźmie pieniądze?
Ministerstwo Infrastruktury w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wydzieliło specjalną pulę, w której jest 600 mln euro. O dofinansowanie swoich projektów z tej kasy mogą ubiegać się podmioty z sześciu polskich miast wytypowanych do organizowania meczów Euro 2012. Warunek - projekty mają dotyczyć transportu miejskiego, być przyjazne środowisku, promować szynowy transport publiczny. Unijne dofinansowanie może stanowić 50 proc. kosztów.
- Z tej właśnie puli chcemy pozyskać pieniądze na nasz projekt, a pozostałe 50 proc. ze środków własnych, funduszu kolejowego i samorządów lokalnych - mówi Naskręt.
Ale o te same pieniądze ubiega się Gdańsk ze swoim projektem o wartości 200 mln euro (Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej III, czyli budowa nowych linii tramwajowych, np. na Morenę i zakup pojazdów) oraz Urząd Marszałkowski z Koleją Metropolitalną (druga nitka SKM z Wrzeszcza przez Rębiechowo do Gdyni) wartą 170 mln euro. Tak więc wszystkie trójmiejskie projekty walczą razem o 260 mln euro dotacji, czyli o 43 proc. całej puli. A o te pieniądze stara się jeszcze pięć miast. Z naszych informacji wynika, że wartość wszystkich zgłoszonych projektów to 3,2 mld euro.
- Potrzebna jest pilna konsultacja trzech aplikujących podmiotów, musimy wypracować wspólną taktykę walki o unijne pieniądze - uważa Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Wszystkie trzy projekty są niezwykle ważne dla naszego regionu, dlatego musimy współpracować.

* Fot. RK.