Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Węzeł trójmiejski: 100 lat temu myślano perspektywiczniej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
10-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Węzeł trójmiejski: 100 lat temu myślano perspektywiczniej
– Poprawa przepustowości tras prowadzących do Gdańska, tak przez Tczew, jak i przez Kościerzynę, nie jest działaniem na wyrost. Tylko na przyszłość – pisze w komentarzu Paweł Rydzyński, dziennikarz „RK”.

W 1909 r. w Gdańsku otwarto nowy przystanek kolejowy, Biskupia Góra (dziś nieistniejący, mniej więcej w tym samym rejonie budowany jest obecnie nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście). Przy jego projektowaniu – proszę zauważyć: ponad 100 lat temu! – przewidziano możliwość dobudowy trzeciego toru pomiędzy stacjami Gdańsk Gł. i stacją rozrządową Gdańsk Południowy. Czyli już wtedy myślano perspektywicznie, wiedząc że wzrost liczby pociągów może kiedyś w przyszłości spowodować konieczność budowy nowego toru z Gdańska w kierunku Pruszcza i Tczewa. Na starcie XXI w. z realizacją tego rodzaju planów jest niestety nie najlepiej.

Potrzeby są, z planami gorzej

Konkluzje opublikowanych niedawno raportów ZDG TOR i UTK nt. problemów z przepustowością węzła trójmiejskiego raczej nie pozostawiają wątpliwości: brak wytężonych prac inwestycyjnych na liniach prowadzących do Trójmiasta mogą spowodować – przy spodziewanym wzrastającym ruchu tak towarowym (dynamiczny rozwój portów), jak i pasażerskim (PKM) – „zakorkowanie” tych linii. Tymczasem – choć temat naturalnie co jakiś czas jest w branżowych mediach odświeżany – próżno szukać np. konkretnych planów przedłużenia linii 250 SKM do Pruszcza Gd. (którego liczba mieszkańców przez ostatnie 10 lat wzrosła o jedną czwartą – a prawdopodobnie jeszcze bardziej, bo niemało osób przeprowadzających się w dzisiejszych czasach na tereny podmiejskie nie dopełnia już obowiązku meldunkowego). Nie ma też konkretnych planów budowy czwartego toru pomiędzy Pruszczem i Pszczółkami, choć taki postulat pojawił się już prawie dekadę temu na etapie sporządzania Master Planu dla Transportu Kolejowego do 2030 roku.

Także w przypadku trasy prowadzącej przez Kościerzynę (linia 201) trudno o optymizm. PKP PLK, jak i MIR deklarują wprawdzie, że w ramach perspektywy unijnej 2014-20 realizowane będą na linii 201 wytężone prace inwestycyjne, jednak PLK nie ukrywają, że prawdopodobnie będą to prace fragmentaryczne.

A tylko budowa dwóch torów i elektryfikacja całej trasy z Gdyni do Maksymilianowa pozwolą na prawdziwe podniesienie przepustowości tej trasy. Co ważne, podnoszą ten argument nie tylko środowiska biznesowe skupione wokół portu gdyńskiego, ale także środowiska powiązane z portem w Gdańsku. Bo choć „gdańskie” pociągi nie będą jeździć przez Kościerzynę, to przecież skierowanie większej niż obecnie liczby „gdyńskich” pociągów na linię 201 poprawi przepustowość trasy przez Tczew i Laskowice Pom.

Patrzmy kilkadziesiąt, a nie kilka lat wprzód

Można odnieść wrażenie, że strona rządowa patrzy na problem węzła trójmiejskiego krótkowzrocznie. Dziś przecież „jakoś” da się przejechać, w najbliższych latach trochę poprawi się linię 201 i dalej „jakoś” to będzie. Otóż nie do końca.

Tak jak bowiem w tym momencie Trójmiasto „kończy się” w Pruszczu i Żukowie, tak za 20 lat „kończyć się” będzie w Malborku i Kościerzynie. Nowi mieszkańcy tych terenów będą oczekiwać sprawnej komunikacji kolejowej do Trójmiasta, a doświadczenia z woj. mazowieckiego pokazują, że dobry produkt generuje lawinowe wzrosty liczy pasażerów (przyrost o 75%, licząc łącznie KM, SKM i WKD, na przestrzeni ostatnich 8 lat!). Do tego, raczej nie ma wątpliwości, że zjawisko importu do Europy tanich wyrobów z Azji będzie rosło, a nie malało. A w tym kontekście, biorąc pod uwagę plany inwestycyjne trzech największych trójmiejskich terminali (GCT Gdańsk, BCT Gdynia i GCT Gdynia), ich łączne zdolności przeładunkowe zwiększą się w ciągu najbliższych lat z obecnych ok. 2,5 mln TEU rocznie do ok. 5-5,5 mln TEU!

Akurat przypadek węzła trójmiejskiego dobitnie pokazuje, że myślenie o inwestycjach w perspektywie co najmniej 20-30 lat wprzód nie jest truizmem. A przeprowadzenie zdefiniowanych wyżej inwestycji nie będzie działaniem na wyrost. Tylko na przyszłość.


Informację o przystanku z 1909 r. zaczerpnąłem z wydanej w ub.r. książki Henryka Jursza „Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby”, będącą monografią linii kolejowych w węźle trójmiejskim, a przede wszystkim – historią „kolei kokoszkowskiej”, w śladzie której jest obecnie budowana PKM.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5