W warszawskiej siedzibie NOT ma miejsce w dniach 25-26 stycznia spotkanie warsztatowe poświęcone wdrażaniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Warsztaty to pierwsze z szeregu krajowych spotkań poświęconych wdrażaniu ERTMS, które wspólnie zainicjowały Dyrekcja Komisji Europejskiej ds. Energii i Transportu, oraz UNIFE.
ERTMS jako ujednolicony system sterowania ruchem kolejowym składa się z trzech poziomów. Pierwszym z nich jest ETCS - Europejski System Sterowania Pociągiem, drugim GSM-R Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej, trzecim ETML - Europejski Poziom Zarządzania Ruchem Kolejowym. W unijnej polityce transportowej ERTMS ma kluczowe znaczenie dla rewitalizacji konkurencyjności kolei wobec innych środków transportu. Rozwiązania ERTMS służyć mają przede wszystkim likwidowaniu barier interoperacyjności oraz zwiększaniu efektywnej przepustowości istniejącej sieci.
Konieczne są jednocześnie prowadzone działania zabezpieczające sieć kolejową przed degradacją oraz planowe, wielkoskalowe inwestycje w tabor i infrastrukturę rozwijające zintegrowane systemy zarządzania ruchem.
Trzeba także zagwarantować środki finansowe i organizacyjne na sprawne przeprowadzenie procesu migracji z dotychczasowych 20 systemów zarządzania ruchem na ERTMS.
Jak podkreślał wypowiadający się w imieniu DG TREN Roberto Ferravante kolei nie stać jest na przegapienie szansy na konkurencję z innymi środkami transportu. Należy przekonywać polityków, by zagwarantowali tak w budżecie Unii jak i w budżetach krajów członkowskich odpowiednie środki, które odpowiednio wykorzystane stworzą "masę krytyczną" w procesie wdrażania ERTMS.
Kluczowe znaczenie ma skala środków zagwarantowanych na ERTMS w budżecie Unii na lata 2007-2013. Zdaniem przedstawiciela DG TREN dla osiągnięcia masy krytycznej w procesie wdrażania ERTMS potrzeba 5 mld euro w ciągu 10 lat. W nowych krajach członkowskich inwetycje te musiałyby sięgnąć poziomu 2,5 mld euro, z czego 85% sfinansowanych zostałoby ze środków Funduszu Spójności. 2,5 mld na wdrożenia ERTMS w starych krajach Unii wsparłaby w 50% ze swoich środków DG TREN.
Na razie kluczowe projekty wdrażania ERTMS dotyczą kolei wielkich prędkości oraz paneuropejskich korytarzy dla pociągów towarowych. Systemowe a nie wybiórcze wdrażanie ERTMS obniży koszty całego procesu.
Polska jest daleko w tyle za większością państw członkowskich UE w zakresie wdrażania ERTMS.
Kliknij aby zobaczyć mapy prezentujące skalę planowanego w 2008 roku zasięgu:
Array
Array
Wśród celów spotkania organizatorzy wskazywali na konieczność przedstawienia decydentom stanu zaawansowania wdrażania ERTMS w Polsce na tle wdrożenia ERTMS w innych krajach Unii, pomoc Polsce w procesie zarządzania wdrażaniem, omówienie sposobów projektowania i budowy specyficznych modułów transmisyjnych (STM) dla systemów bezpiecznej kontroli jazdy, które mają być wykorzystane w procesie migracji z dotychczas wykorzystywanych systemów na ERTMS, dyskusję nad kluczowymi kwestiami technicznymi i organizacyjnymi.
Ze strony Polski pomocy organizacyjnej udzieliły CNTK, SITK RP, Kolprojekt oraz SIRTS. W warsztatach udział wzięli także przedstawiciele Grupy PKP, Ministerstwa Transportu i Budownictwa, firm Alstom, Alcatel, Bombardier, Siemens i innych.