Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Warszawskie tramwaje będą cichsze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-03-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Życie Warszawy, 10-11 marca 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Warszawskie tramwaje będą cichsze
Szlifierka, która zacznie pracę w poniedziałek w stolicy, ma wyrównać tory po to, by wagony jeździły ciszej. Ale motorniczowie nie mają złudzeń – ich pojazdy zawsze będzie słychać.

Wycie silnika i stukot stalowych kół dobrze znają wszyscy warszawiacy mieszkający przy trasach tramwajowych. Hałas, który powodują składy, sięga 70 dB, podczas gdy norma to 60 dB.

- Tak, przekraczamy dopuszczalny poziom decybeli – przyznaje Wojciech Szydłowski, rzecznik Tramwajów Warszawskich. – Najbardziej głośne są stare wagony typu 13N – dodaje. Najgorzej jest na Al. Jerozolimskich i na ul. Marszałkowskiej, gdzie tramwaje kursują średnio co minutę. Natężenie dźwięków, które wydają zależy m.in. od tego, wśród jakiej zabudowy jeżdżą – na odcinku Marszałkowskiej pomiędzy placem Zbawiciela, a placem Unii Lubelskiej, gdzie tory biegną między budynkami, hałas przejeżdżającego szynowca potrafi niemal ogłuszyć pieszego.

Do Tramwajów Warszawskich wpływają skargi od mieszkańców narzekających na uciążliwe odgłosy. – Każdą z nich rozpatrujemy. Robimy badania poziomu decybeli w miejscu wskazanym przez warszawiaków i przepraszamy za te niedogodności – zapewnia Szydłowski.

Niestety, niewiele można na to poradzić. Sposób jest tylko jeden – trzeba wymienić torowisko i kupić nowe składy. Tramwaje Warszawskie nie mają na taką inwestycję pieniędzy. Na razie stosują więc półśrodki.

- Staramy się wymieniać tabor w miejscach szczególnie narażonych na nadmierny hałas. Wycofujemy stare wagony i puszczamy nowsze – mówi Wojciech Szydłowski. – Ale nie wszędzie jest to możliwe.

I tak Marszałkowską i w Alejach Jerozolimskich rzadko jeżdżą najstarsze tramwaje, ale całkowicie nie dało się ich wyeliminować z ruchu. Modernizuje się więc torowiska – układany jest inny typ podkładów, dodatkowo umieszcza się pod nimi maty wygłuszające (tak jest m.in. na Grójeckiej). Montuje się nowoczesne szyny zabezpieczone masą plastyczną. Jest także jedno torowisko trawiaste, które znakomicie tłumi hałas. TW planują także wyciszenie torów na odcinku Banacha – Gocławek.

W najbliższy poniedziałek na trasy wyruszy szlifierka. To maszyna poruszająca się jak normalny tramwaj i wyposażona w wózek z kamieniami szlifierskimi. Wyrównuje tory, by stłumić dźwięk toczących się kół i powodowane przez nie wibracje. Urządzenie potrafi także odśnieżać, podlewać trawę na torowisku albo opryskiwać chwasty. To cudo kosztowało TW 1,7 mln euro.

Tramwajarze pomalowali szlifierkę w kwiaty, aby nie myliła się pasażerom z tramwajem, gdyż jest podobna do zwykłego wagonu i jedzie z taką samą prędkością. Będzie pracowała na torach w ciągu dnia w czasie normalnego ruchu. Na pierwszy ogień pójdzie szlifowanie trasy pomiędzy Okęciem a Żeraniem Wschodnim – maszyna popracuje na niej pięć dni.
\
* Jednym ze sposobów wytłumienia torowiska jest... obsianie go trawą. Taką metodę zastosowano na linii Bemowo - Młociny (fot. www.tw.waw.pl).
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5