W najbliższym czasie PKP będą ogłaszać przetargi na dzierżawę warszawskich dworców kolejowych. Jednym z najbardziej łakomych kąsków będzie możliwość komercyjnego zagospodarowania przestrzeni nad torami linii średnicowej oraz terenów pomiędzy ulicami Żelazną i Towarową. - pisze "Rzeczpospolita".
- Tak zwana dziura w ziemi między Żelazną i Towarową może być wystawiona na przetarg już w najbliższych tygodniach. Materiały przetargowe są już przygotowane i czekają w centrali - mówi Wojciech Misterka, dyrektor Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Warszawie.
Chodzi o bardzo atrakcyjny pas gruntu w samym centrum Warszawy. W tej chwili po tej stronie Al. Jerozolimskich stoi tylko budynek Warty, a od strony Towarowej powstaje kompleks hotelowy. Pomiędzy tymi budynkami a Alejami biegną tory kolejowe. Aż się prosi, żeby ten teren zagospodarować. Co tu powstanie? Trudno powiedzieć
- PKP zapowiadają, że projekt architektoniczny zostanie opracowany przez potencjalnych inwestorów.
Co stanie się wtedy z mocno zniszczonym Dworcem Warszawa Ochota? Zanosi się na to, że w tym miejscu przestanie on istnieć i przeniesie się na drugą stronę ulicy.
- Spółka Polma, która jest dzierżawcą terenów naprzeciwko, wokół Dworca Warszawa Główna, ma w swojej dokumentacji przeniesienie funkcji Dworca Warszawa Ochota pod zabudowę wielofunkcyjną, która ma tam powstać. To leży w ich interesie, gdyż każdy pasażer jest potencjalnym klientem centrum handlowego. Polma ma wydane pozwolenie na budowę i w każdej chwili może rozpocząć inwestycję z uwzględnieniem funkcji dworca - mówi Wojciech Misterka.
Modelowym przykładem modernizacji jest to, co stało się z Dworcem Wileńskim, który jeszcze do niedawna był jednym z najbardziej obskurnych miejsc w Warszawie. Teraz został obudowany nowoczesnym centrum handlowym. Oczywiście nie wszędzie takie rozwiązanie będzie możliwe, gdyż nie wszędzie można postawić hipermarkety.
Kolejność modernizacji dworców kolejowych uzależniona jest od przygotowania dokumentów przetargowych oraz wyłonienia oferenta, który zaproponuje najkorzystniejszą cenę za dzierżawę oraz najlepszą koncepcję.
Na którym dworcu może najszybciej dojść do zmian? - Niewykluczone, że na Gdańskim, dla którego przygotowaliśmy już koncepcję architektoniczną. Bardzo zależy nam także na tym, aby coś szybko zmieniło się na Dworcu Warszawa Śródmieście - mówi Wojciech Misterka.
Najbliższe plany modernizacji obejmują ponadto Warszawę Wschodnią, Dworzec Centralny oraz budowę Dworca Warszawa Zachodnia - tu ma powstać nowy budynek.
- Wobec złożonej sytuacji finansowej PKP SA jest to próba znalezienia kontrahenta, który w zamian za oddanie w długoletnią dzierżawę atrakcyjnych terenów w centrum miasta, nawet do 30 lat, poniesie koszty związane z przebudową dworca - tłumaczy Jerzy Górski z Biura Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA. - Ponadto kwoty z czynszów dzierżawnych umożliwią realizację planów remontowych i inwestycyjnych dworców. Dotychczas, z uwagi na trudną sytuację finansową spółki, nakłady na remonty i inwestycje obiektów dworcowych nie są adekwatne do ich stanu technicznego oraz potrzeb.
Czy zmiany obejmą także takie dworce jak Powiśle czy Stadion?
- Czekamy na efekt przymiarek, jakie miasto czyni w sprawie uruchomienia linii Metro II. Od tego, jakie decyzje zapadną, zależą w dużej mierze nasze plany. Jedno nie ulega wątpliwości: nie może być tak, że dworce te pozostaną bez zmian, gdyż stopień ich dewastacji, podobnie jak w przypadku innych stacji, jest znaczny - mówi Wojciech Misterka.
Koleje są przekonane, że atrakcyjność terenów dworcowych w centrum miasta spowoduje, że duże firmy będą zainteresowane taką ofertą.