Nie będzie generalnego remontu tunelu średnicowego i uciążliwych objazdów kolejowych przed Euro 2012. Kolejarze opóźniają prace, by zgrać je z budową nowego Dworca Centralnego.
Jeszcze niedawno plany PKP były takie: w latach 2009-10 robimy remont dalekobieżnej części tunelu średnicowego. Miało się to wiązać z ogromnym zamieszaniem na torach. Większość pociągów dalekobieżnych przez wiele miesięcy zamiast z Dworca Centralnego miała odjeżdżać z Gdańskiego. Teraz kolejarze wycofują się z tego scenariusza. Przed Euro 2012 nie będzie remontu tunelu. Na linii średnicowej między Dworcem Wschodnim i Zachodnim mają trwać inne prace remontowe, m.in. na moście kolejowym na Wiśle, ale nie będzie zamykania obu torów dalekobieżnych.
- Remont tunelu przesuwamy na okres po 2012 r. Do tego czasu trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, co będzie z budową nowego Dworca Centralnego i zagospodarowaniem terenów nad torami od Marszałkowskiej do Spiskiej koło pl. Zawiszy - mówi Jerzy Janeczek z regionalnego oddziału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kolejarze obiecują, że do 2012 r. Centralny zostanie odświeżony, ale nie razie jego bryła nie zmieni się. - Na pewno odbędzie się remont na poziomie peronów, przejść podziemnych i w hali głównej - zapowiada Michał Wrzosek, rzecznik PKP.
Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk obiecał ponoć kolejarzom pieniądze w następnych budżetach na remonty najważniejszych dworców, w tym Centralnego. Kolej jeszcze nie wie, jak duży będzie jego zakres. Michał Wrzosek obiecuje, że PKP na pewno zrobi porządek z handlem w przejściach podziemnych, który ma być "ucywilizowany".
Do 2012 r. PKP z pomocą prywatnych inwestorów chce za to zbudować całkiem nowe dworce Zachodni i Wschodni oraz wspólnie z miastem przebudować przystanek Stadion. Dopiero w następnych latach powstanie całkiem nowy Dworzec Centralny. Oprócz tradycyjnych pociągów mają na niego wjeżdżać składy szybkiej kolei, które mogłyby rozwijać prędkość 300 km na godz. W PKP jeszcze nie wiedzą, czy nowy dworzec powstanie w tym samym miejscu, czy będzie przesunięty bliżej stacji metra Centrum.
Równocześnie linia średnicowa ma zostać przykryta na odcinku od Żelaznej do Spiskiej. Tym samym tunel średnicowy zostanie wydłużony o blisko kilometr. Plan zagospodarowania przygotowywany przez Andrzeja Kicińskiego zakładał, że nad tunelem w rejonie pl. Zawiszy mogłaby powstać zabudowa o wysokości do 27 metrów. Nie wiadomo jednak, czy te propozycje zostaną przyjęte.

* Fot. Foma, commons.wikimedia.org, GFDL.