Międzynarodowy projekt „Rail Baltica Growth Corridor” (RBGC) ma na celu wspieranie konkurencyjności Regionu Morza Bałtyckiego poprzez wzrost interakcji i współpracy. RBGC tworzy transnarodową platformę współpracy, której celem jest obserwacja potrzeb zarówno sektora transportowego jak i klientów w zgodzie z zasadami zielonego korytarza wzrostu.
Jak można przeczytać w SIWZ, sieć połączeń transportowych we wschodnim obszarze Regionu Morza Bałtyckiego jest niewystarczająca i słabo rozwinięta w związku z niską interoperacyjnością i słabą współpracą wzdłuż linii kolejowej Rail Baltica, co stanowi główną przeszkodę dla rozwoju transportu towarowego i pasażerskiego. Nadrzędnym celem projektu jest utworzenie transnarodowej platformy w Regionie Morza Bałtyckiego służącej rozwojowi współpracy publicznych i prywatnych podmiotów rynku transportowego z zamiarem udoskonalenia połączenia kolejowego Rail Baltica, łączącego Sankt Petersburg, Helsinki, Tallin, Rygę, Kowno, Warszawę i Berlin. W celu założenia efektywnej bazy informacyjnej służącej powyższej platformie, w ramach projektu zostaną przeprowadzone działania analityczne i badawcze. Pakiet 4. projektu, za którego koordynację odpowiedzialne jest m.st. Warszawa, ma na celu zanalizowanie perspektyw sektora prywatnego wobec rozwoju sieci transportowej we wschodnim obszarze Regionu Morza Bałtyckiego.
Diagnoza będąca przedmiotem zamówienia obejmie w szczególności następujące zagadnienia:
- aktualne zainteresowanie podmiotów sektora prywatnego wykorzystywaniem połączenia Rail Baltica w bieżącej działalności oraz podejmowane przez nich aktualne zachowania rynkowe z wykorzystaniem połączenia Rail Baltica. Diagnoza powinna dać odpowiedź na m.in. pytania: Jakie podmioty i w jakim zakresie są zainteresowane wykorzystywaniem połączenia Rail Baltica w swej bieżącej działalności? W jaki sposób, w jakim zakresie, w jakich kierunkach i przez jakie podmioty sektora prywatnego jest wykorzystywane połączenie Rail Baltica?
- oczekiwania podmiotów sektora prywatnego względem rozwoju Korytarza Wzrostu w oparciu o połączenie kolejowe Rail Baltica. Diagnoza powinna dać odpowiedź m.in. na pytania: Czego dane grupy podmiotów sektora prywatnego oczekują względem połączenia kolejowego Rail Baltica? W jaki sposób połączenie kolejowe Rail Baltica musiałoby być udoskonalone, żeby podmioty sektora prywatnego skłonne byłyby korzystać z niego w większym stopniu? Jak udoskonalenie połączenia kolejowego Rail Baltica wpłynie w ocenie podmiotów na ich operacyjność?
- współpraca i konkurencja podmiotów sektora prywatnego. Diagnoza powinna dać odpowiedź na m.in. pytania: Które podmioty budują sieci współpracy (networkingu) na rynku usług transportowych i logistycznych? Jak udoskonalenie połączenia kolejowego Rail Baltica mogłoby potencjalnie wpłynąć na poziom współpracy, w tym współpracy międzynarodowej, między podmiotami sektora prywatnego?
- możliwości dla wzrostu transnarodowego networkingu i współpracy pomiędzy usługodawcami transportowymi i logistycznymi w Regionie Morza Bałtyckiego w związku z rozwojem sieci transportowej w oparciu o połączenie kolejowe Rail Baltica. Diagnoza powinna dać odpowiedź m.in. na pytanie: Jak udoskonalenie połączenia kolejowego Rail Baltica wpłynie na transnarodową współpracę pomiędzy usługodawcami transportowymi i logistycznymi w Regionie Morza Bałtyckiego?
- prognoza zainteresowania podmiotów sektora prywatnego połączeniem kolejowym Rail Baltica;
- prognoza zainteresowania podmiotów sektora prywatnego połączeniem kolejowym Rail Baltica w przypadku zmian dotyczących następujących kryteriów: zmniejszenia lub zwiększenia ceny transportu w oparciu o połączenie kolejowe Rail Baltica, skrócenia lub wydłużenia czasu transportu w oparciu o połączenie kolejowe Rail Baltica;
- identyfikacja interesariuszy sektora prywatnego istotnych dla rozwoju sieci transportowej w oparciu o połączenie kolejowe Rail Baltica.
Otwarcie ofert nastąpi 29 września, kryterium ich oceny będzie najniższa cena.