Połączą Wilanów, Tarchomin, tramwaje dojadą też do Muzeum Powstania Warszawskiego. W stolicy rozpoczyna się era transportu tramwajowego.
Takie są założenia miejskiej strategii zrównoważonego rozwoju transportu w latach 2007-2015, opracowanej przez specjalistów z Politechniki Warszawskiej i biura komunikacji urzędu miasta. W jednym dokumencie zebrane są także pomysły i idee, które już wcześniej pojawiały się w różnych opracowaniach, jak np. linia tramwajowa przy Dworcu Zachodnim czy tramwaj kursujący Modlińską. Jednak do tej pory nie doczekały się realizacji. Sami twórcy strategii także nie mają wątpliwości, że wszystkiego zrealizować się nie da. – To są nasze marzenia – mówi Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji. – Byłby to optymalny plan rozwoju miejskiej infrastruktury.
W przyszłym roku Ratusz chciałby zakończyć budowę pierwszej linii metra, a także doprowadzić tramwaj do Muzeum Powstania Warszawskiego. W następnym roku zrealizowany ma być drugi etap budowy parkingów Park & Ride przy stacjach kolejowych. 2010 to rok, w którym gotowe mają być dwie nowe przeprawy wraz z trasami tramwajowymi mosty Północny i Krasińskiego.
Tegoroczna modernizacja torowiska w Alejach Jerozolimskich to wstęp do następnych inwestycji – do 2011 r. w taki sam sposób mają być przebudowane tory na Trasie W-Z (cmentarz Wolski – Dworzec Wileński), al. Jana Pawła II (Piaski – Kielecka) oraz odcinek od Dworca Wileńskiego do ronda Waszyngtona. W tym samym roku gotowy ma być centralny odcinek metra oraz sieć Szybkiej Kolei Miejskiej wykorzystującej istniejące tory kolejowe. W strategicznym 2012 r. to wszystko ma już działać. Przewidziano jedynie przedłużenie trasy tramwajowej z Żerania na Tarchomin. W następnych trzech latach powinny powstać odnogi drugiej linii metra na Bemowo, Bródno, Gocław, a także linie tramwajowe – do Wilanowa i na Bemowo z ulicy Kasprzaka. – Do sprawnego zarządzania komunikacją konieczne jest utworzenie instytucji zarządzającej transportem publicznym w całej aglomeracji warszawskiej, a nie tylko w mieście – mówi Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej.
Strategia będzie jeszcze weryfikowana z wieloletnim planem inwestycyjnym miasta, a potem przyjmą ją radni. Ale ostateczną weryfikację przejdzie przy uchwalaniu kolejnych budżetów miasta.
– To jest punkt wyjścia do analiz – mówi Jerzy Kulik, dyrektor Biura Rozwoju Miasta. – Na pewno z czegoś trzeba będzie zrezygnować, pytanie tylko – z czego. Na inwestycje będziemy mogli przeznaczyć ok. 15 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.