Partnerzy serwisu:
Biznes

Warszawa: PKP SA chce sprzedać działki przy Ordona w tym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
02-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wŚ, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Warszawa: PKP SA chce sprzedać działki przy Ordona w tym roku
5 lat temu PKP SA wraz z PKO Inwestycje szumnie ogłaszały plan budowy wielkiego osiedla mieszkaniowego z kompleksem biurowym przy ul. Ordona w Warszawie. Do dziś na terenie nie pojawiła się jednak ani jedna koparka. Kolejowa spółka liczy jednak, że jeszcze w tym roku uda się rozpisać przetarg na sprzedaż 8 działek na tym terenie.

W czerwcu 2007 PKO Inwestycje (Grupa PKO BP) oraz PKP SA zawarły umowę o realizacji wspólnej inwestycji w rejonie ul. Ordona w Warszawie pod nazwą Warszawa Odolany 1. Podpisanie umowy stanowiło realizację zapisów listu intencyjnego podpisanego w lipcu 2006 roku przez PKO Inwestycje i PKP SA, które jest właścicielem 20-hektarowej działki w tym miejscu. W I etapie inwestycja miała objąć teren o powierzchni 4 do 6 hektarów przy zbiegu ulic Juliusza Konstantego Ordona i Prądzyńskiego (przedłużenie na Odolany), gdzie obecnie znajdują się niewykorzystywane tereny kolejowe. Planowane powołanie spółki developerskiej PKO Inwestycje i PKP SA odłożyły do otrzymania decyzji o warunkach zabudowy dla przewidzianego pod inwestycję terenu.

Pod koniec 2007 roku pojawiły się pierwsze sygnały o możliwych trudnościach na rynku deweloperskim. W styczniu 2009 roku PKP SA i PKO Inwestycje, jako partnerzy projektu, zmienili strategię działania. Postanowiono, że czynności przygotowania nieruchomości do zabudowy i uzyskania decyzji o warunkach zabudowy wykonają PKP SA a nie spółka celowa. W kwietniu tego roku PKP SA rozstrzygnęły nawet konkurs na projekt zagospodarowania i zabudowy terenu położonego na terenie Odolan w Warszawie. Zwycięską koncepcję przygotowała pracownia APA Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. Niestety sprawa do dziś nie jest rozstrzygnięta.

Na sytuację niepowodzenia komercyjnego zagospodarowania nieruchomości przy ul. Ordona w Warszawie, gdzie PKP i PKO BP Inwestycje Sp. z o.o. planowały wspólnie wybudować osiedle mieszkaniowe zwróciła uwagę Najwyższa Izba Kontroli w swoim słynnym raporcie o gospodarowaniu nieruchomościami kolejowymi przez PKP SA. "Ustalenia kontroli wykazały (…), że z powodu nieuzyskania decyzji o warunkach zabudowy, projekt zagospodarowania nieruchomości przy ul. Ordona w Warszawie nie został zrealizowany. Powodem niewydania takiej decyzji przez władze Miasta St. Warszawy, był brak planu zagospodarowania przestrzennego terenów, na których miało powstać omawiane osiedle mieszkaniowe. Tym samym do czasu uzyskania omawianej decyzji realizacja przedsięwzięcia została wstrzymana." – czytamy w raporcie.

Sprawą zainteresowali się posłowie sejmowej komisji infrastruktury. Jak wyjaśniała w odpowiedzi na ich pytania Teresa Pyzik, dyrektor Departamentu Zarządzania Nieruchomościami Polskich Kolei Państwowych, PKP SA wystąpiło z wnioskiem o uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy dla tego obszaru. Miasto po tym wystąpieniu zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zawiesiło postępowanie na okres 12 miesięcy, argumentując to tym, że miasto podjęło uchwałę o przystąpieniu do opracowywania projektu planu i przyjęcia planu. Po upływie tego okresu PKP SA upomniało się o konieczność podjęcia tego postępowania, ponieważ plan nadal był na etapie opracowania. Miasto podjęło postępowanie, ale w jego wyniku wydało decyzję odmawiającą wydania decyzji o warunkach zabudowy. Jedynym uzasadnieniem było to, że obszar jest zbyt duży, aby można było wydać taka decyzję.

PKP niezwłocznie zareagowało. – Złożyliśmy skargę do SKO. Nasze zdziwienie było o wiele większe, ponieważ SKO utrzymało w mocy decyzję miasta – zaznaczyła dyrektor Departamentu Zarządzania Nieruchomościami Polskich Kolei Państwowych.

Kolejnym krokiem PKP SA było skierowanie sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Dopiero Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił obie decyzje. Wyrok zapadł 2 stycznia tego roku. PKP SA otrzymało uzasadnienie wyroku w połowie lutego. Wyrok jest jednak nieprawomocny. Teraz kolejowa spółka czeka na krok miasta, bo obu stronom przysługuje skarga. – Mam nadzieję, że tak się nie zdarzy i miasto podejmie od nowa postępowanie, bo takie jest zalecenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Myślę, że w najbliższych miesiącach sprawa się rozstrzygnie - mówiła w sejmie Teresa Pyzik. 

– Oczywiście nie pozostajemy bierni, podejmujemy określone działania. W międzyczasie – mając informację, w jakim kierunku zmierzają prace związane z koncepcją, która będzie podstawą przyjęcia planu – wdrożyliśmy podział geodezyjny, w wyniku którego powstaje 8 działek do zabudowy mieszkaniowej i biurowej. W drugiej połowie tego roku najprawdopodobniej te nieruchomości zostaną wystawione na sprzedaż. Ogłosimy przetargi na ich sprzedaż – dodała.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5