Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Warszawa: Osiem linii metra na planie z 1938 roku

Dalej Wstecz
Autor:

Dzieje.pl

Data publikacji:
01-09-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dzieje.pl

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Warszawa: Osiem linii metra na planie z 1938 roku
Centralne Archiwum Wojskowe udostępniło PAP nieznany dotąd plan przebiegu linii metra w Warszawie. Plan pochodzi z 1938 roku i przedstawia aż 8 linii, których budowę zaplanowano na 35 lat.

Plan przedstawił Stefan Starzyński władzom wojskowym jako załącznik do pisma złożonego w Inspektoracie Obrony Powietrznej z prośbą o opinię. Miała ona dotyczyć projektu budowy metra zaplanowanej na lata czterdzieste.

Jak informuje portal Dzieje.pl, w projekcie uwzględnione są trzy linie biegnące równoleżnikowo oraz pięć – południkowo. Wśród nich jest jedna linia obwodowa. Plan linii obejmował swoim zasięgiem obszar ograniczony rejonami: na północy ówczesnej wsi Wawrzyszew, na południu folwarku Służew, na zachodzie ulicy Grójeckiej, Towarowej i Okopowej, a na wschodzie – Kępy Gocławskiej.

"Wydaje się, że mielibyśmy do czynienia z kombinacją metra płytkiego, częściowo, w ścisłym centrum, głębokiego, oraz naziemnego, względnie nadziemnego, na pozostałych terenach. Warto zauważyć doprowadzenie kolei, co prawda w dalszej kolejności, na nowe lotnisko pasażerskie, które miało się znajdować na Gocławku, jak również wyprowadzenie linii na Siekierki, która stałaby się kręgosłupem organizującym zagospodarowanie tej części miasta" – mówi portalowi Dzieje.pl dr Marek Piotr Deszczyński z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Łączna długość linii miała wynosić 46 km, aa 31 km miało biec w tunelu. Budowę metra przedstawionego na planie planowano na okres 35 lat.

\Trasy projektowano w ten sposób, żeby móc wydłużyć je w przyszłości. Niektóre odcinki linii miały być budowane na ziemi lub na estakadach. Projekt był dużo bardziej zaawansowany, niż powojenne koncepcje budowy warszawskiego metra.

Wszystkie trasy projektowano uwzględniając możliwość ich wydłużenia w przyszłości, np. do Ronda Wiatraczna. Część linii biegła na ziemi lub na estakadach (nowsze dzielnice z dopiero powstającą zabudową, skarpa warszawska, fosy Cytadeli, Praga, charakteryzująca się wyższym poziomem wód gruntowych). Sieć planowano ze znacznie większym rozmachem, np. co do jej zagęszczenie, niż w zamysłach o dziesięciolecia późniejszych.
W piśmie Starzyńskiego, do którego załączono mapę, poruszony został problem głębokości linii. Według Marka Deszczyńskiego mogło mieć to związek z analizą podatności na uszkodzenia w związku z ewentualnymi bombardowaniami oraz z rozpatrywaniem stacji oraz tuneli jako schronów dla warszawiaków.

Portal przypomina, że plany budowy podziemnej kolei w Warszawie powstały już 1925 r. Rozpoczęto nawet prace geologiczne, ale kryzys gospodarczy zaniechał plany. W 1938 roku utworzono Biuro Studiów Kolei Podziemnej. Wojna była kolejnym czynnikiem, który uniemożliwił budowę.

Więcej
 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5