Zagłębie biurowe na warszawskim Służewcu jest przykładem ułomnego planowania rozwoju miasta, a właściwie jego braku. Efekty są już boleśnie widoczne: każda wolna przestrzeń zastawiona jest przez samochody, a tramwaje pękają w szwach. – Tam właściwie już miękkie działania przyniosłyby znaczącą poprawę. Wymaga to jednak współpracy ze strony firm, która mają tam biura – mówi Łukasz Oleszczuk ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM.
Służewiec to warszawskie zagłębie biurowe w południowo-zachodniej części miasta, powstałe na dawnych terenach przemysłowych. Rozwój dzielnicy nie idzie w parze z zapewnieniem odpowiednich rozwiązań komunikacyjnych. W tym obszarze w dalszym ciągu powstają nowe biura, a problemy z dojazdem w dużej mierze pogłębiają się. – Wynika to ze skupiska dużej liczby miejsc pracy i biur na małym obszarze. To mocno homogeniczna zabudowa, nie ma wymieszania funkcji. Rano mamy dosyć skoncentrowany potok dojazdowy, po południu podróże powrotne są rozkładane w czasie – wyjaśnia Łukasz Oleszczuk, zajmujący się transportem w Stowarzyszeniu Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM.
Jak do tego doszło? Dzielnicy biurowej tutaj właściwie nikt nie planował, powstawała samoistnie. – Dopiero na przełomie 2011 i 2012 r. uchwalone zostały plany miejscowe. Pełnią one obecnie jedynie funkcję porządkową, a nie stricte planistyczną – podkreśla Oleszczuk.
Największym problemem Służewca jest kwestia parkowania. – Odbywa się w sposób dziki. Występuje tutaj ogromny deficyt miejsc parkingowych – mówi Oleszczuk. Skutkiem tego są zastawione trawniki i chodniki, co znacznie utrudnia ruchu pieszych i rowerzystów. Sytuacja stała się na tyle problematyczna, że pobliska Galeria Mokotów musiała wprowadzić opłaty za parkowanie na swoim parkingu, bo parkowały tutaj przede wszystkim białe kołnierzyki, zabierając miejsce klientom centrum handlowego.
– Jedno, co można już teraz rozważyć, to wprowadzenie na obszarze Służewca płatnego parkowania. Z jednej strony pozwoliłoby to na uporządkowanie i wyznaczenie miejsc parkingowych, a z drugiej wpływałoby na zachowania komunikacyjne – wskazuje Oleszczuk. Propozycja rozszerzenia strefy płatnego parkowania na obszar Służewca była jednym z elementów analiz zlecanych przez Urząd m.st. Warszawy.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl. O problemach transportowych Służewca będziemy dyskutować podczas debaty „Jaka przyszłość czeka Służewiec? Transport, infrastruktura, potrzeby mieszkańców i pracowników”. Wydarzenie to, organizowane pod patronatem portalu transport-publiczny.pl odbędzie się 21 stycznia 2016 roku o godzinie 18:00 w lokalu Niezły Kocioł przy ul. Postępu 21A.