PKP PLK rozpatruje kwestię odbudowy stacji Warszawa Główna i ponownego jej wykorzystania w ruchu pasażerskim. Koncepcja zawiera się w obrębie całości działań związanych z poprawą przepustowości Warszawskiego Węzła Kolejowego, które być może zostaną zrealizowane w najbliższych latach.
Po otwarciu w latach 70. XX w. stacji Warszawa Centralna, rola stacji Warszawa Główna sukcesywnie zaczęła spadać. W ostatnich latach funkcjonowania w ruchu pasażerskim, obsługiwała już wyłącznie pociągi regionalne kursujące po linii radomskiej, ostatecznie przewozy pasażerskie na odcinku Warszawa Główna – Warszawa Zachodnia zawieszono w 1996 r. Obecnie PKP PLK przygotowuje analizę, która ma wykazać czy zasadne jest ponowne zaadaptowanie stacji Warszawa Główna do ruchu pasażerskiego.
Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK mówi jednak „Rynkowi Kolejowemu”, że za wcześnie jeszcze dywagować zarówno czy, jak i kiedy projekt będzie zrealizowany, jak również w jakiej formie ewentualnie zostanie on przeprowadzony (np. czy PKP PLK będzie ubiegać się o środki również na połączenie Warszawy Głównej z linią średnicową).
– Kończymy analizy, konsultujemy się z przewoźnikami. Jest jeszcze za wcześnie by mówić o ostatecznych decyzjach i terminach. Nie wykluczamy, że działania inwestycyjne związane z ponownym wykorzystywaniem tej stacji w ruchu pasażerskim mogłyby zostać przeprowadzone w perspektywie finansowej UE na lata 2014-20. Wiemy, że aglomeracyjny ruch kolejowy w warszawskim węźle kolejowy wzrasta, przewoźnicy odnotowują wzrost liczby pasażerów. Dlatego szukamy różnych rozwiań, również inwestycyjnych, które mogłyby wyjść temu naprzeciw – mówi Maciej Dutkiewicz.
Koncepcja reaktywacji stacji Warszawa Główna jest rozpatrywana równolegle z koncepcją zaadaptowania dla ruchu pasażerskiego linii 509, dzięki czemu pociągi pasażerskie miałyby docierać m.in. do warszawskiej dzielnicy Bemowo.
Pomysłowi powrotu pociągów pasażerskich na stację Warszawa Główna z zainteresowaniem przyglądają się władze woj. mazowieckiego. Jak zauważa Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Mazowieckiego, kwestia wznowienia funkcji dworca Warszawa Główna jest jednym z pomysłów na poprawę przepustowości w Warszawskim Węźle Kolejowym jako jeden z wariantów inwestycyjnych. Projekt ten, zgłaszany na etapie konsultacji społecznych aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego, został ujęty w przyjętej przez województwo strategii.
– Jest to zatem kierunek popierany na etapie dokumentu strategicznego. Z uwagi na wstępne prace analityczne, nie można w tym momencie mówić o konkretnych szczegółach ani o naszym szczegółowym stanowisku, poza kierunkowym poparciem na poziomie strategii rozwoju województwa. Szczegółowe stanowisko będzie wypracowane w drodze wspólnych uzgodnień, zarówno na poziomie przewoźników, zarządcy infrastruktury, jak i organizatorów przewozów – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Marta Milewska.