Ukończony został projekt I etapu procesu przemian dworca Warszawa Centralna, wykonany na zlecenie PKP S.A. przez Towarzystwo Projektowe G. Niwiński, J. Porębski. Przemiany obejmą zarówno aspekt estetyczny, jak i funkcjonalny. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja do wyboru wykonawcy - przetarg ogłoszony zostanie w I kwartale 2010 roku. Prace zakończą się w pierwszej połowie 2012 roku.
Szacowana wartość prac na Dworcu Centralnym wynosi ok. 22 mln zł. Modernizacja obiektu obejmie elewację hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali głównej na poziomie 0, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne.
Podniesiona zostanie estetyka Dworca Centralnego, a istniejąca przestrzeń zostanie odnowiona. Renowacji i konserwacji poddane zostaną elementy architektury, takie jak: strzegomskie granitowe posadzki i okładziny, ściany z marmuru „Biała Marianna” oraz surowe betonowe tynki z płukanego żwiru, typowe dla stylu modernistycznego. Unowocześniony dworzec charakteryzować się będzie zwiększoną ilością światła, czystością oraz bardziej czytelnym układem przestrzennym. Oświetlenie zostanie wzmocnione dzięki zastosowaniu energooszczędnych, nowoczesnych świetlówek.
Dialog między przeszłością a współczesnością zostanie nawiązany poprzez nadanie nowych funkcji istniejącym elementom architektonicznym (np. biletomat wbudowany zostanie w pylon wejściowy), a także dzięki wkomponowaniu szklanych pawilonów w aranżację hali głównej.
Powstanie przestrzeń wygodna, przyjazna dla podróżnych, dostępna dla osób niepełnosprawnych ruchowo i niedowidzących. Dworzec zyska spójny system ko-munikacyjny i informacyjny, charakteryzujący się uporządkowanym układem nośników reklamowych i szyldów. Zastosowane zostaną nowoczesne technologie elektroniczne, takie jak czterostronne infokioski. Duży nacisk będzie położony na wygodę komunikacji w pionie (windy i schody) i w poziomie. Przestrzeń Dworca Centralnego stanie się integralną częścią obszaru wielkomiejskiego, z rozwiniętymi funkcjami: pobytową (wygodne poczekalnie, miejsca odpoczynku), gastronomiczną (kawiarnie, food court), handlową (nowoczesny pasaż handlowy) oraz reprezentacyjną (punkt promocji miasta, informacja turystyczna i przestrzeń ekspozycyjna).
Dworzec w trakcie prac remontowych będzie funkcjonował normalnie. Nie będzie potrzeby kierowania przyjeżdżających nań pociągów na inne dworce. Również normalnie będzie można kupić bilet. Oczywiście na czas niektórych prac, poszczególne części dworca czy peronów będą zamykane, nie będzie to jednak zakłócało przepływu pasażerów.
Drugi etap przemian dworca rozpocznie się ogłoszeniem w 2010 roku międzynarodowego dwuetapowego konkursu architektonicznego.
Korzyści dla pasażerów i gości Dworca Centralnego po przemianie:
- więcej przestrzeni na dworcu dla pasażerów,
- więcej światła we wszystkich częściach dworca,
- nowy i czytelny system informacji elektronicznej,
- nowy i czytelny system informacji wizualnej,
- nowe biletomaty oraz infokioski,
- skrócenie czasu oczekiwania do kas biletowych,
- uporządkowanie galerii handlowych,
- wprowadzenie nowych rozwiązań dla osób mających problemy z poruszaniem się (windy, oznaczenia dla osób niewidomych, likwidacja barier architektonicznych),
- wprowadzenie nowej organizacji ruchu wokół dworca preferującej klientów dworca i pasażerów oraz zapewniającej większą swobodę ruchu samochodów.






* Wszystkie wizualizacje PKP S.A.