Zamiast stacji PKP przy warszawskim centrum handlowym Arkadia tylko przystanek Powązkowska. – ZTM z niego zrezygnował – mówi kolej. – To nieprawda – odpowiada ZTM.
Sprawa dodatkowych stacji kolejowych wynikła przy okazji planów zagospodarowania przestrzennego okolic Dworca Gdańskiego. Żoliborską część planów opiniowali radni dzielnicy. Radni chcą, żeby kolej w czasie modernizacji torowiska wybudowała dwie dodatkowe stacje: przy Arkadii i ul. Powązkowskiej.
– W mieście kolej powinna funkcjonować jak naziemne metro albo tramwaj – mówi Adam Kalinowski, radny. PO – Na Żoliborzu południowym przybędzie ok. 30 tys. nowych mieszkańców, będą potrzebowali dobrej komunikacji. Co na pomysły samorządowców PLK odpowiedzialne za remont torów i nowe stacje?
– Planowaliśmy budowę stacji kolejowych Arkadia i Powązkowska – mówi Kazimierz Peryt, rzecznik PLK. – Kiedy finalizowaliśmy projekty, usłyszeliśmy od ZTM, że nie widzi potrzeby budowania przystanku przy centrum handlowym.
Zgodnie ze standardami kolei stacje nie powinny być bliżej siebie niż 2-3 km. – Jednak w aglomeracji kolej spełnia funkcję metra, dlatego takie rozwiązanie byłoby możliwe – dodaje Peryt.
To nasz pomysł
Inaczej sprawę widzi ZTM. – To nieprawda, że powiedzieliśmy, że stacja Arkadia jest niepotrzebna – oburza się Michał Dąbrowski, rzecznik ZTM. – My lobbowaliśmy za wybudowaniem 5-6 dodatkowych przystanków na tej linii. PLK ostatecznie zgodziło się na 3: na Połczyńskiej przy Forcie Wola, na Górczewskiej przy Wola Parku i w okolicach Arkadii. Postawiono nas przed dramatycznym wyborem: czy pasażerowie będą mieli większą korzyść z przystanku przy centrum handlowym czy przy Powązkowskiej.
ZTM przeprowadził badania potoku pasażerów, analizy ruchu, z których wynika, że bardziej użyteczna będzie stacja przy Powązkowskiej, gdzie mają powstać nowe osiedla mieszkaniowe dla ok. 30 tys. osób.
Oprócz Arkadii w toku rozmów przepadły także przystanki przy ul. Dywizjonu 303 i Człuchowskiej. Co do jednego ZTM i PLK są zgodni: – Układ linii będzie taki, że brakującą stację będzie można dobudować później. W tej sprawie powinna odbyć się dyskusja społeczna, trzeba zapytać klientów Arkadii czy będą korzystać ze stacji – mówi Peryt. Dąbrowski nie wyklucza też, że do rozmów i finansowania nowej stacji włączy się samo centrum handlowe. Przystanek kolejowy z przejściami podziemnymi to koszt kilku milionów złotych.
PLK dodaje, że od Dworca Gdańskiego do Arkadii zostanie wybudowany podziemny pasaż handlowy, więc będzie dobra komunikacja pieszo. – Warto zapytać planistów czy jest sens budować kolejną stację na tak krótkim odcinku – mówi rzecznik.
Remont tuż tuż
Remont Dworca Gdańskiego rozpocznie się już w lipcu. Polskie Linie Kolejowe wymienią torowiska, zadaszą perony. Porozumiały się też z Metrem Warszawskim, dzięki czemu nareszcie będzie można przejść bezpośrednio ze stacji metra na każdy peron dworca. Powstanie również przejście podziemne, które poprowadzi z Dworca Gdańskiego do ul. gen. Zajączka.

* Fot. Aktron, commons.wikimedia.org, GFDL.