Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Warszawa: Będą podwyżki cen biletów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-01-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominika Olszewska, Jan Fusiecki, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 9 stycznia 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Warszawa: Będą podwyżki cen biletów?
Warszawski ratusz chciał podnieść ceny większości biletów komunikacji miejskiej. Podwyżki nie chcą jednak radni. - W takim razie wypuścimy na ulice mniej autobusów i tramwajów. Będzie większy tłok - ostrzegają władze miasta.

To miała być jedna z najpoważniejszych decyzji władz Warszawy na początku roku. Po prawie sześciu latach ratusz postanowił podnieść ceny większości biletów. W tym czasie inflacja wyniosła ok. 18 proc., a średnia cena benzyny wzrosła o blisko jedną czwartą.

Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego przygotował projekt nowej taryfy. Od 1 kwietnia cena biletu jednorazowych miałaby wzrosnąć z 2,4 do 3 zł, miesięcznych z 66 zł na 78 zł, a kwartalnych z 166 zł na 196 zł. Jednocześnie staniałyby podmiejskie (do 4 zł) i nocne (do 3 zł), w sprzedaży pojawiłyby się nowe bilety czasowe. Trzy tygodnie temu podczas uchwalania tegorocznego budżetu miasta prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz (PO) mówiła: - Podwyżki cen biletów są konieczne. To już postanowione.

Strach czy wrażliwość społeczna

Wpływy z podwyżki wpisano do przyjętego już przez radę miasta budżetu ZTM. Jego dochody miały wzrosnąć z tego tytułu o 100 mln zł.

Stosowną uchwałę zmieniającą taryfę Rada Warszawy najpierw miała przyjąć w grudniu jako uzupełnienie budżetu miasta. Nie udało się, więc debatę biletową przeniesiono na styczeń. Ustaliliśmy jednak, że większość radnych nie ma na nią ochoty. Jeden z brukowców zapowiedział, że opublikuje nazwiska tych, którzy "podniosą rękę na tak dla podwyżek". Szantażował też, że poda ich numery telefonów, by "wyborcy mogli im podziękować za prezent świąteczny". Czyżby radni się przestraszyli? - Nic podobnego! Niech mnie drukują - mówi Ligia Krajewska (PO), wiceprzewodnicząca Rady Warszawy. - Takie niepopularne decyzje trzeba przeprowadzać w pierwszej połowie kadencji. Teraz jest na nie dobry czas - dodaje inny radny PO Wojciech Rzewuski.

Jednak podwyżki nie będzie, bo klubowi Platformy brakuje kilku głosów. Na pewno nie poprze jej opozycyjny PiS. - Wykluczone. Autobusy są w złym stanie, spóźniają się, jest w nich zimno. Za słaby produkt nie można żądać wyższej ceny. Najpierw trzeba poprawić się jakość oferowanych usług - twierdzi Jarosław Krajewski, jeden z radnych PiS.

Platforma nie ma co liczyć również na swojego koalicjanta. - Nie chcemy gniewać warszawiaków. Oni nam tej podwyżki nie wybaczą - uważa Tomasz Sybilski, lider klubu LiD w radzie miasta.

Ostatnią podwyżkę jesienią 2001 r. przeforsował jednak SLD-owski wiceprezydent miasta Jacek Zdrojewski. Wtedy zdrożały bilety okresowe. Cena jednorazowych nie zmieniała się od 1 stycznia 2000 r., gdy wzrosła z 2 na 2,4 zł. W 2004 r. ceny biletów trzykrotnie próbował zmienić prezydent Lech Kaczyński (miesięczny miał kosztować 76 zł). Bezskutecznie - sprzeciwili się nawet radni PiS.

- Podwyżka dotknie najbardziej ludzi niewiele zarabiających, których my jako formacja lewicowa chcemy objąć opieką. Nigdy nie podniesiemy rąk za tak wysokim wzrostem cen biletów - zapowiada Sebastian Wierzbicki, radny LiD.

Bez szantażu, prosimy

- Jak oni mogą tak mówić?! Mamy dodrukować brakujące 100 mln zł? "Czerwoni" już rządzili 45 lat, w PRL. I dawali wszystkim pieniądze i pracę. Jaki był tego finał każdy pamięta - denerwuje się Ligia Krajewska.

Radni PO przyznają jednak, że sprawy podwyżki jeszcze z koalicjantem nie dogadali. A jak przekonać radnych LiD? Na to pytanie nikt w Platformie nie ma odpowiedzi. Zwłaszcza że problem jest złożony. Lewicy nie podoba się też sposób, w jaki ratusz forsuje zmiany cen biletów.

- O projekcie budżetu dowiedzieliśmy się z mediów. Projektu podwyżki też nikt nam nie przedstawiał. A przecież to jedna z kluczowych decyzji. Tak nie uprawia się polityki - protestuje Sebastian Wierzbicki.

O dodatkowych 100 mln zł ZTM może więc tylko pomarzyć. - To będzie katastrofa. Te pieniądze są nam niezbędne. Nie będę błagał polityków o podwyżkę, ale jestem nimi zawiedziony. Polityk musi być odważny! - mówi Leszek Ruta, szef ZTM. I ostrzega: - Będę musiał ciąć kursy autobusów i tramwajów. Wieczorami prawie ich nie będzie - przewiduje. Przypomina, że w porównaniu z innymi dużymi miastami Warszawa dotuje komunikację w największym stopniu. Wpływy z biletów pokrywają niecałe 40 proc. kosztów jej utrzymania, które sięgają 1,3 mld zł. Dla porównania w Krakowie - aż 72 proc., a w Gdyni - 60 proc.

- Żaden urzędnik nie będzie nas szantażował. Może się ratować rezerwą budżetową, zmniejszyć koszty usług, a dopiero na końcu sięgać do kieszeni warszawiaków - odpowiadają radni LiD.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5