Postępują prace nad aktualizacją studium wykonalności projektu budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko i modernizacji szlaku Chabówka – Nowy Sącz. Wykonawca dokumentu przygotował kilka wariantów przebiegu nowej oraz modernizowanej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe do końca roku wybiorą najkorzystniejszy. Dla potrzeb projektu powstała specjalna strona internetowa.
Trwa przygotowywanie aktualizacji studium wykonalności budowy połączenia kolejowego Kraków – Nowy Sącz/Zakopane opartego na zupełnie nowej linii kolejowej z Podłęża do Piekiełka oraz modernizacji linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Do realizacji projektu wybrano konsorcjum w składzie: EY Sp. z o.o. Corporate Finance. Sp.k (EY) – lider konsorcjum, WS Atkins-Polska Sp. z o.o. („WS Atkins”), (od 15 09 2014 Multiconsult Polska Sp. z o.o. ), Wierzbowski Eversheds Sp. k. („Wierzbowski Eversheds”). Podwykonawcą części technicznej i projektowej jest firma Halcrow (obecnie część CH2MHILL).
Ciekawe tempo prac
Obecny etap prac projektowych polega na aktualizacji studium wykonalności i obejmuje budowę ok 62 km. nowych linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizację ok. 73 km istniejącej linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Kolejny etap tj. „modernizacja odcinka linii Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa”, będzie realizowany po zakończeniu obecnego i nie jest objęty zakresem opracowywanego studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej.
Aktualizacja studium wykonalności ma odpowiedzieć na pytanie, który wariant budowy nowej linii kolejowej będzie najbardziej ekonomiczny i racjonalny oraz jaka opcja modernizacji linii Chabówka – Nowy Sącz może być odpowiednia do potrzeb projektu i wymagań ekonomicznych inwestora.
– Realizujemy kolejne etapy w ramach opracowywania studium wykonalności, obejmujące: analizę środowiskową, analizę "koszty-korzyści" i wybór wariantu budowy/modernizacji oraz opracowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Do końca roku planowane jest podjęcie decyzji w zakresie ostatecznego wariantu realizacji zadania (m.in. przebieg nowej linii) i rozpoczęcie analiz uszczegóławiających dla wybranego wariantu. Następnie, po opracowaniu modeli finansowania i realizacji inwestycji, zostanie podjęta decyzja o sposobie finansowania zadania – tłumaczy Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Warianty przedsięwzięcia
Poniższe opisy dotyczą wariantów budowy nowych linii kolejowych z Podłęża do Tymbarku (linia 622) i Mszany Dolnej (linia 623) oraz opcji modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz (linia 104) przygotowane przez wykonawcę aktualizacji studium wykonalności. Mapa poglądowa znajduje się tutaj.
Trasowanie nowych linii zostało przeprowadzone w oparciu o korytarze wyznaczone w Studiach Uwarunkowań i Koncepcji Zagospodarowania Przestrzennego i Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego gmin. W miejscach, gdzie korytarze nie były wyznaczone, bądź trasowanie w ich obrębie nie było możliwe ze względów technicznych, linie zostały poprowadzone optymalnie przy uwzględnieniu lokalnych uwarunkowań, takich jak lokalizacji obszarów chronionych, gęstej zabudowy mieszkaniowej, wymogów technicznych. Z uwagi na trudne uwarunkowania terenowe i założenie, że dopuszczalne prędkości na nowobudowanych liniach (w obu wariantach) i na linii modernizowanej (w dwóch z czterech opcji) będą wynosiły powyżej 120 km/h, konieczna będzie budowa estakad i tuneli.
Budowa nowych linii nr 622 i 623
Rozpatrywane są dwa warianty budowy nowych linii na odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna.
Wariant 1 i Wariant 2
Na całym odcinku przyjęto budowę linii dwutorowej, o parametrach technicznych umożliwiających jazdę z prędkością 160 km/h. Ograniczenie prędkości wprowadzono w rejonie stacji Tymbark. Na większości trasy przebieg obu wariantów jest wspólny. Różnice dotyczą okolic miejscowości Suchoraba, Gruszów, Bojańczyce oraz rozjazdu w okolicach miejscowości Szczyrzyc.
W wariancie 1 odejście ze stacji Szczyrzyc w kierunku Tymbarku opracowane było przy założeniu minimalizacji długości tuneli. Długość tuneli w tym wariancie wynosi ok. 12,5 km, a estakad ok. 5 km. Wariant 2 na odcinku Szczyrzyc – Tymbark przewiduje „łagodniejszą” geometrię trasy, wymaga jednak budowy dłuższych estakad i tuneli. W tym wariancie długość tuneli to ok. 14,2 km, a estakad ok. 7,8 km. Rozpatrywany jest także podwariant W1A, którego przebieg jest identyczny jak w wariancie 1, jednakże od Szczyrzyca do Tymbarku rozpatrywana była w nim linia jednotorowa.
Modernizacja istniejącej linii nr 104
Rozpatrywane są cztery opcje modernizacji istniejącej linii na odcinku Chabówka - Nowy Sącz.
Opcja 1
Opcja pierwsza przewiduje modernizację linii w większości po istniejącym śladzie. Możliwe jest jednak nieznaczne wykroczenie poza obecnie zajmowany teren kolejowy. Wiąże się to z drobną korektą przebiegu, w celu zwiększenia minimalnej prędkości do 60 km/h, a na około 30% trasy do 80 km/h. W opcji pierwszej dzięki budowie nowej linii na odcinku Mszana Dolna – Tymbark powstanie także „szybka” alternatywa dla przejazdu między tymi miejscowościami z prędkością 160km/h. W opcji tej nie planuje się budowy tuneli i estakad.
Opcja 2
Opcja druga stanowi połączenie Opcji 1 i Opcji 3. Zakłada się prędkość 60/80 km/h na odcinku Chabówka – Tymbark oraz 120 km/h na odcinku Tymbark – Nowy Sącz. Linia na odcinku Tymbark – Nowy Sącz będzie dwutorowa. W opcji drugiej dzięki budowie nowej linii na odcinku Mszana Dolna – Tymbark powstanie także „szybka” alternatywa dla przejazdu między tymi miejscowościami z prędkością 160km/h. Opcja 2 zakłada budowę ok 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.
Opcja 3
Opcja trzecia jest korektą trasy umożliwiającą osiągnięcie na całej linii prędkości 120 km/h oraz budową dwutorowej linii pomiędzy Tymbarkiem i Nowym Sączem. Zrezygnowano z przebudowy odcinka Mszana Dolna – Tymbark, który po wybudowaniu nowych linii będzie miał alternatywne „szybkie” połączenie pomiędzy stacjami. Korekta tras zakłada budowę trzech tuneli, na odcinku do Mszany Dolnej, w rejonie Rabki Miedziane oraz na odcinku od Tymbarku do Nowego Sącza w rejonie Piekiełka i Pisarzowej. Opcja 3 zakłada budowę ok. 7,4 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.
Opcja 4
Przebieg opcji czwartej jest zbliżony do opcji drugiej. Uwzględnia niewielką korektę trasy umożliwiającą osiągnięcie na całej linii prędkości 120 km/h (z lokalnymi ograniczeniami). W odróżnieniu od opcji drugiej, przewidziana jest budowa linii jednotorowej od Szczyrzyca do Mszany Dolnej oraz do Nowego Sącza (modyfikacja wariantu W1 – W1a). W opcji 4 planuje się wybudowanie ok. 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.
Wnioski
Wykonawca wykazuje wstępnie, że ze względów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych, preferowany jest wariant 1A oraz opcja 4. Szczegółowe opracowania, które pozwolą dokładniej przyjrzeć się opracowaniu, znajdują się na stronie internetowej przygotowanej specjalnie dla potrzeb projektu: www.podleze-piekielko.pl
Projekt nie przewiduje zmiany układu torów stacyjnych w stacji Chabówka. – Chcemy podkreślić, że zakres studium nie obejmuje ingerencji w Skansen kolejowy w Chabówce. W przypadku dużego zainteresowania kursowaniem pociągów „Retro” na trasie Chabówka – Nowy Sącz, w lokalizacjach, gdzie planowane są zmiany układu geometrycznego linii kolejowej Nr 104, w miarę możliwości zostaną pozostawione elementy (odcinki) istniejącej infrastruktury kolejowej, które umożliwią jazdę pociągów Retro po „istniejącym śladzie” linii 104. Powyższe rozwiązania, zostaną dokładniej przeanalizowane w ramach analiz uszczegóławiających planowanych do wykonania po wyborze opcji modernizacji linii 104 oraz wariantu budowy nowych linii kolejowych, co nastąpi na początku 2015 roku – czytamy na stronie internetowej projektu.
Witryna zawiera informacje nt. zakresu i celu projektu, informację o pracach poprzedzających, poglądowe mapy wraz z planowanym przebiegiem linii, aktualności, a w czasie konsultacji społecznych zostaną udostępnione wzory do składania uwag. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały również, że w 2013 roku odbyło się kilka spotkań, w Niepołomicach i Mszanie Dolnej oraz w sierpniu br. w Nowym Sączu. Planowane są kolejne spotkania w 2015 roku.
Ważne miejsce w dokumentach strategicznych
Projekt „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz” jest wymieniony w Dokumencie Implementacyjnym, który jest częścią Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 roku) (Nr 47 w aktualnej wersji DI w projektach kolejowych). Wskazuje on priorytetowe inwestycje w obszarach transportu drogowego, kolejowego, morskiego i śródlądowego (wodnego). Dokument ten jest kluczowy do uruchomienia finansowania z UE na lata 2014-2020. Podczas konsultacji społecznych w ramach DI Zgłoszono około 170 uwag/listów poparcia dla projektu Podłęże – Piekiełko. Inwestycja wstępnie wyceniana jest na około 6 mld zł.
To największy projekt na liście projektów podstawowych. Władze samorządowe wiążą z nim duże nadzieje, bowiem zakładany czas jazdy pociągów z Krakowa do Nowego Sącza może skrócić się do ok. 1 godziny, podobnie z Chabówki do Nowego Sącza. Pociągi do Zakopanego mają pojechać w czasie poniżej dwóch godzin.
– Na nowo budowanych liniach Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna optymalna prędkość to 160km/h. Na modernizowanej linii Chabówka – Nowy Sącz, w zależności od wariantu zakładana prędkość to jest od 80 do 120 km/h. Poza standardowymi elementami, studium wykonalności zostało rozszerzone o opracowanie modeli finansowania oraz modeli realizacji przedsięwzięcia. Analizujemy możliwość wykorzystania modelu finansowania z udziałem partnerstwa publiczno-prywatnego – mówi Dorota Szalacha.