Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Walczak: Opłata dworcowa podniosłaby ceny biletów SKM o połowę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-03-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy, 17 marca 2011

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Walczak: Opłata dworcowa podniosłaby ceny biletów SKM o połowę
Wczoraj opublikowaliśmy relację z "okrągłego stołu" przewoźników w sprawie koncepcji wprowadzenia przez spółkę Dworzec Polski tzw. opłaty dworcowej. Przedstawiono na niej wiele nieraz skrajnych opinii, a prezes warszawskiej SKM Leszek Walczak stwierdził nawet, że jemu dworce nie są w ogóle potrzebne. - Ta wypowiedź była skrótem myślowym, celowo zawierającym pewną prowokację - uzupełnia prezes SKM.

Zwraca on uwagę, że pasażerów kolei miejskiej nie można traktować tak samo jak pasażerów kolei międzyregionalnej. - Zaproponowana opłata dworcowa ma wiele wad. Chciałem zwrócić uwagę na jedną z nich - brak uwzględnienia w proponowanej taryfie charakteru przewozów - wyjaśnia Walczak. - Czy wszystkim pasażerom SKM dojeżdżającym do pracy, szkoły kina lub na zakupy potrzebna jest wypożyczalnia samochodów, przechowalnia bagażu, apteka, bank i podobne udogodnienia właśnie na dworcu? - pyta retorycznie prezes SKM. A od obecności takich usług w przedstawionym projekcie uzależniona jest wysokość opłaty dworcowej.

- My od zarządcy infrastruktury kolejowej oczekujemy estetycznych peronów, wyposażonych w osłonięte wiaty, miejsca siedzące i rozkłady jazdy. Na peronach powinny znajdować się urządzenia informacji pasażerskiej głosowej i wizualnej. Same perony i drogi dojścia do nich muszą być dobrze oświetlone i monitorowane - dla bezpieczeństwa podróżnych. Wyjścia z peronów powinny prowadzić najkrótszą drogą do przystanków innych środków komunikacji publicznej, parkingów lub innej infrastruktury miejskiej. Najlepiej jeśli byłyby to centra komunikacyjne integrujące różne środki komunikacji publicznej - tłumaczy prezes warszawskiej SKM. W pociągach SKM obowiązuje wspólny bilet ZTM, bilety na pociągi warszawskiego przewoźnika, tak jak metro, tramwaje i autobusy, można kupić w kioskach, automatach biletowych w mieście i w pociągach lub u obsługi pociągu - bez dodatkowej opłaty. Kasy dworców na przystankach SKM obsługują Koleje Mazowieckie, które nie prowadzą sprzedaży biletów ZTM (można w nich jednak zakupić wspólny bilet okresowy na pociągi obu przewoźników).

- Przewidywana i wyliczona przez Dworzec Polski dla linii, na których kursują pociągi SKM wysokość tej opłaty to 9,5 mln zł. W 2010r. koszty ponoszone przez nas z tytułu opłaty krawędziowej, opłaty dworcowej i informacji pasażerskiej wyniosły łącznie ok. 1,2 mln zł. Dla pokrycia tej różnicy cena biletu powinna wzrosnąć o minimum 90 gr w sytuacji, kiedy średnia cena biletu to sporo poniżej 2 zł - wylicza prezes Walczak. Rzeczywiście, jednorazowy bilet 20-minutowy na SKM kosztuje 2 zł, a 40-minutowy - 2,80 zł. Już ten pierwszy "wystarcza" na dużą część odbywanych przez klientów SKM podróży. U przewoźnika obowiązują też ustawowe zniżki i dużo tańsze bilety miesięczne. Wzrost cen biletów o 90 groszy - tylko na pokrycie opłaty dworcowej - byłby więc olbrzymi.

Złożony w UTK projekt tabeli opłat budzi oprócz wysokości kwot jeszcze inne zastrzeżenia SKM. Wysokość opłaty jest uzależniona od kategorii dworców oraz od długości pociągów. Przedziały długości pociągu są wielokrotnościami 50 metrów. Wysokości stawek w kolejnych przedziałach mają charakter funkcji liniowej, ze współczynnikiem proporcjonalności wynoszącym 1, tzn. stawka za 100m jest 2 razy wyższa niż za 50metrów. Jak uważają w SKM, prościej było określić stawkę za 1metr pociągu - w obecnej sytuacji skokowe naliczanie stawki podwyższa opłaty. - Nasze pojazdy mają lub będą miały długości nieznacznie przekraczające przyjęte przedziały, co spowoduje, że to będzie wyższa opłata niż gdyby wyliczać ją na podstawie stawki za jeden metr - zauważają przedstawiciele przewoźnika. Ponadto, nierówno mają być traktowane pociągi złożone z zespołów trakcyjnych i z wagonów z lokomotywą. W drugim przypadku podstawą naliczenia opłaty ma być długość pociągu bez lokomotywy, a w pierwszym - długość całkowita, a nie długość samego przedziału pasażerskiego.

- SKM wspólnie z ZTM planuje przeprowadzenie badań preferencji pasażerów w odniesieniu do dworców kolejowych. Od wyniku tych badań uzależnimy swoje stanowisko w odniesieniu do koncepcji spółki Dworzec Polski. Niewykluczone, że mogę się mylić w ocenie sytuacji. Myślę, że jednak nie będzie potrzeby odszczekiwania. – deklaruje prezes Walczak.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Leszek Walczak nie żyje

Kadry

Leszek Walczak nie żyje

Rynek Kolejowy 10 lutego 2012

Leszek Walczak Zasłużony dla Warszawy

Warte uwagi

Leszek Walczak Zasłużony dla Warszawy

Urząd m. st. Warszawy 18 marca 2013

Leszek Walczak wyróżniony

Warte uwagi

Leszek Walczak wyróżniony

ZTM Warszawa 20 marca 2013

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Leszek Walczak nie żyje

Kadry

Leszek Walczak nie żyje

Rynek Kolejowy 10 lutego 2012

Leszek Walczak Zasłużony dla Warszawy

Warte uwagi

Leszek Walczak Zasłużony dla Warszawy

Urząd m. st. Warszawy 18 marca 2013

Leszek Walczak wyróżniony

Warte uwagi

Leszek Walczak wyróżniony

ZTM Warszawa 20 marca 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5