Nowoczesny tramwaj dla Istambułu, metro dla Budapesztu i tramwaj-pociąg dla Francji postaną w chorzowskich zakładach Alstom Konstal S.A.
Pod koniec miesiąca z taśmy zjedzie pierwsze pomalowane pudło budapeszteńskiego metra. Firma - matka Alstom Transport w zeszłym roku wygrała przetarg na jego budowę. Alstom Transport produkcję powierzył chorzowskiej fabryce. Projekt jest ogromny. Trzeba wyprodukować aż 170 wagonów. Jest to ponad dwa i pół raza więcej niż liczba wagonów dla metra w Warszawie. Mało kto wie, że warszawiacy też wożeni są pojazdami z chorzowskiej fabryki, przetarg na dostawę wagonów Alstom Konstal S.A. wygrał w 2005 roku.
Chorzowska firma ostatni kompletny pojazd szynowy wyprodukowała... w 2001 r. Były nim popularne tramwaje "Karlik" dla Katowic oraz tramwaje dla Warszawy. - Potem nie było żadnych zamówień z rynku polskiego. Skupiliśmy się więc na budowie wagonów towarowych dla Niemiec i produkcji różnego rodzaju komponentów dla pojazdów szynowych produkowanych w innych fabrykach Alstom - takich jak na przykład dachy, ściany boczne, podwozia - mówi - mówi Teresa Kłusek, prezes Alstom Konstal S.A.
Przetarg na metro w Budapeszcie był dobrym zwiastunem. Za nim pojawiły się kolejne zlecenia. W przyszłym roku Alstom Konstal zajmie się produkcja tramwaju-pociągu dla Francji i nowoczesnego tramwaju dla Istambułu. - Nasza propozycja dla Francuzów łączy w sobie pojazd szynowy jeżdżący po centrach miast z pociągiem, który może wyjechać poza granice miejskich zabudowań. Jako ciekawostkę powiem, że francuska SNCF, która zamówiła w Alstom Transport trzydzieści jeden takich pociągów po raz pierwszy zdecydowała sie na zakup pojazdów produkowanych poza krajem. Dla Istambułu natomiast stworzyliśmy prawdziwe cudo. Lekki, szybki i nowoczesny tramwaj aluminiowy na miarę XXI wieku. Jego produkcja ruszy w przyszłym roku - dodaje Teresa Kłusek, prezes Alstom Konstal S.A.
Z zamówieniami łączy się rozwój firmy. Przez kolejne trzy lata zostanie wydanych ponad 10 mln euro na inwestycje. - Za tym idzie też wzrost zatrudnienia. Obecnie pracuje w firmie 430 osób. Za rok pracowników ma być 625. Będziemy potrzebować między innymi spawaczy i montażystów, a także logistyków, techników i ludzi do działu kadr - wylicza prezes Alstom Konstal S.A.
Projekty firmy zdobywają coraz większe zainteresowanie nie tylko w Europie Zachodniej. Ostatnio Alstom Transport sprzedał tysięczny nowoczesny tramwaj do Tunisu.
Liczby:
- 170 wagonów wyprodukuje Alstom Konstal dla metra w Budapeszcie
- 439 osób obecnie pracuje w chorzowskiej firmie, za rok ma ich być 625