Powołując Szybką Kolej Miejską, założono, że spółka będzie posiadała tabor nie tylko najnowszy i najbezpieczniejszy, ale i najbardziej ekologiczny. Obietnicy dotrzymano.
Materiały, z jakich powstają pojazdy to ważny element kultury technicznej firmy, bo świadczy o szacunku, z jakim SKM podchodzi do ochrony natury kupując pojazdy sprzyjające środowisku. Głównym składnikiem materiału wygłuszającego oraz izolacyjnego jest w pełni degradowana celuloza. Także szyby w procesie likwidacji są mielone i mogą zostać przetopione oraz ponownie użyte do produkcji materiałów niższej jakości. Z kolei zużyte elementy stalowe, aluminiowe czy miedziane – konstrukcja koła, ramy wózków, przewody ciśnieniowe – transportowane są do huty i przetapiane do kolejnego użycia – w 100 procentach podlegają recyklingowi.
Pociągi z logo SKM spełniają również wymogi dotyczące emisji hałasu (zastosowanie hamulców tarczowych, wykorzystanie zawieszenia pneumatycznego pudeł taboru skutecznie ogranicza emisję hałasu części trących), bezpieczeństwa w tunelach (nie stwarza również zagrożenia pożarowego na liniach kolejowych). Pojazdy SKM są zbudowane z materiałów, które w 80 procentach ulegają recyklingowi. To pozwala mówić o spółce, że jest „zieloną” firmą.
Większość taboru SKM posiada zabudowane urządzenie umożliwiające rekuperację, czyli odzyskiwanie energii elektrycznej.
– Pojazdy SKM są mniej energochłonne niż pociągi starszego typu. Podczas hamowania odzyskują energię mechaniczną i przetwarzają ją na energię elektryczną oddawaną z powrotem do sieci trakcyjnej – mówi Jan Telecki, kierownik działu technicznego w SKM. – Z kolei szczelność i izolacja pudeł oraz umożliwienie otwarcia drzwi przez pasażera, pozwala efektywniej nadzorować zużycie energii.
Troska o ekologię oznacza również zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych do atmosfery przez zastosowanie trakcji elektrycznej do napędu pojazdów.
– Należy jednak dodać, że nowoczesne składy bez lokomotyw, z napędzanymi bezpośrednio wagonami i systemami odzysku energii zostały wybrane przez SKM nie tylko ze względu na to, że nie szkodzą środowisku – są one bezpieczniejsze i wygodniejsze dla pasażerów – wyjaśnia Telecki.