Potwierdziły się informacje „Rynku Kolejowego”, iż pociągi PKP Intercity kursujące pomiędzy Wrocławiem i Gdynią już niedługo znacznie przyspieszą. Od nowego rozkładu, który wejdzie w życie w grudniu, przejazd pomiędzy tymi miastami zajmie niewiele ponad 6 godzin.
Pociągi Mieszko, Pomorzanin i Heweliusz, które od grudnia pojadą pod nowym-starym szyldem InterCity, przejadą trasę z Wrocławia do Gdyni w ok. 6 godz. 15 min. Czas przejazdu pomiędzy Poznaniem i Gdynią wyniesie ok. 3 godz. 40 min – identyczny czas osiągną zresztą także wszystkie pociągi TLK kursujące na tej trasie.
6 godzin również z Olsztyna do Krakowa i Katowic
Potwierdziły się również nasze wcześniejsze informacje, że bardzo atrakcyjny będzie także czas przejazdu pociągiem TLK pomiędzy Olsztynem i Krakowem oraz Górnym Śląskiem. Czas przejazdu z Olsztyna zarówno do Katowic (TLK Warmia, a w przeciwną stronę TLK Skarbek z Raciborza), jak i do Krakowa wynosić będzie 6 godzin. W porównaniu z projektem nowego rozkładu jazdy, do którego „Rynek Kolejowy” dotarł latem, nie będzie dodatkowej pary pociągów Warszawa – Olsztyn w weekendy. Dzięki niej, liczba pociągów łączących Warszawę i Olsztyn miała w weekendy wynosić 5 par.
Od grudnia ponownie będzie można dojechać pociągiem TLK do Wadowic. TLK Oleńka, kursujący przez cały tydzień w relacji Warszawa – Częstochowa, w weekendy kursować będzie w wydłużonej relacji. W sobotę od Częstochowy pojedzie przez Katowice, Bielsko-Białą, Wadowice do Krakowa; w niedzielę pojedzie w przeciwną stronę. We wspomnianym projekcie rozkładu, który przybliżaliśmy latem, pociąg ten miał (także tylko w weekendy) kończyć i zaczynać bieg w Wadowicach.
Cyklicznie z Warszawy do Bydgoszczy
Mieszkańcy Bydgoszczy stracą bezpośrednie połączenia EIC do Warszawy, ale „w zamian” – co także potwierdza nasze wcześniejsze przecieki – zyskają cykliczny rozkład pociągów ze stolicy. W popołudniowym szczycie, pociągi z Warszawy Centr. do Bydgoszczy odjeżdżać będą o godz. 14.00 15.00, 16.00, 17.00 (ostatni dzienny pociąg TLK do Bydgoszczy odjedzie do 19.05).
Do innych głównych zmian w ofercie PKP IC – oprócz naturalnie wprowadzenia projektu Pendolino – należeć będzie m.in. zrewolucjonizowanie obsługi podróżnych pomiędzy Wrocławiem i Krakowem. Pociągi w tej relacji pojadą przez Częstochowę, a czas przejazdu wyniesie zaledwie 3 godz. 10 min. PKP IC od grudnia powracają do Zagórza i Zamościa, a od letnich wakacji – także do Kudowy-Zdroju. Od grudnia, w związku z zakończeniem przebudowy trasy do Zakopanego (wynikającej z budowy zbiornika Świnna Poręba), PKP IC wracają także pod Tatry; warto zauważyć, że, w przeciwieństwie do lat poprzednich, EIC Tatry (Warszawa – Zakopane) nie będzie kursować codziennie, lecz tylko w weekendy.
Gliwice, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, utrzymają bezpośrednie połączenie EIC z Warszawą, powróci też dzienny TLK Warszawa – Gorzów Wlkp. Zwiększy się też liczba pociągów TLK zapewniających dojazd do Zielonej Góry.
Rozkład pociągów EIC Premium (EIP), „odchudzony” po tym, jak się okazało, że w połowie grudnia dostępne będzie tylko 9 (a nie, jak wcześniej zapowiadano, 13) pociągów, znaleźć można tutaj.
* * *
Jutro rozpoczniemy prezezentację głównych zmian w rozkładach przewoźników regionalnych. W pierwszej kolejności przeanalizujemy nową ofertę Kolei Dolnośląskich.