Projekt „Pociągiem w Łódzkie”, działania turystyczne spółki Arriva RP, InterRegioBusy spółki Przewozy Regionalne czy też projekt kolejowo-autobusowy Kolei Śląskich. W skali kraju nie brakuje ciekawych przedsięwzięć, dzięki którym kolej „zbliża” podróżnych do ciekawych miejsc turystycznych.
Tematyka ta została podjęta podczas niedawnej konferencji „Turystyka kolejowa w Polsce – atuty i bariery rozwoju”, która odbyła się w Łodzi jako jeden z elementów towarzyszących Kongresu Kolejowego.
Barbara Woźniak, dyrektor Departamentu Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego oraz Ewa Raczyńska-Buława z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przedstawiły podczas konferencji kolejowe projekty turystyczne realizowane przez władze woj. łódzkiego i ŁKA. Wśród nich – unikatowy w skali kraju projekt „Pociągiem w Łódzkie”, dzięki któremu co kilka tygodni regularnie mieszkańcy woj. łódzkiego mają możliwość bezpłatnych przejazdów pociągiem do najbardziej atrakcyjnych miejsc w regionie. Wyjazdy te najczęściej połączone są z opieką przewodnika oraz z dodatkowymi atrakcjami.
Była Krynica Morska, jest Ciechocinek
Joanna Parzniewska z Arrivy RP przybliżyła z kolei projekty turystyczne realizowane w przeszłości oraz obecnie przez tego przewoźnika. Przypomniała m.in. projekt „Kolej Nadzalewowa”, dzięki któremu można było m.in. wybrać się na połączoną wycieczkę pociągiem np. z Grudziądza, Malborka czy Elbląga do Tolkmicka i dalej statkiem przez Zalew Wiślany do Krynicy Morskiej. Ten projekt – podobnie jak inny projekt turystyczny Arrivy, „Pociąg na plażę”, jest już zakończony (w wyniku zmiany w grudniu 2013 r. przewoźnika na odcinku Grudziądz – Malbork), natomiast aktualnie realizowany jest projekt związany z reaktywacją przewozów pasażerskich do Ciechocinka. Arriva RP w tym roku – na zasadach komercyjnych, bez dotacji samorządowej – uruchomiła pociągi do tego popularnego uzdrowiska i ma nadzieję, że w przyszłości do współpracy uda jej się namówić m.in. ciechocińskich hotelarzy czy właścicieli zakładów leczniczych.
Podczas konferencji przybliżono też inne bardzo interesujące projekty turystyczne, takie jak m.in. InterRegioBusy Przewozów Regionalnych, umożliwiające dojazd do takich atrakcyjnych miejsc turystycznie jak choćby Ustrzyki Górne czy Karpacz, jak również realizowany wspólnie przez Koleje Śląskie i Transkom Skoczów połączenie kolejowo-autobusowe z Katowic do Brennej.
Ustawa hamuje turystykę kolejową
Ale nie oznacza to, że ten segment turystyki kolejowej nie napotyka na problemy. Przypomnieć należy m.in., że wspomniana trasa Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek, jak również linia Sławno – Darłowo zostały w 2011 r. wyłączone z eksploatacji, gdyż w myśl zapisów nowo wprowadzonej wówczas Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym stały się one liniami powiatowymi. Choć obie te linie charakteryzowały się dużym potencjałem przewozowym – województwa wycofały się z ich finansowania, a samorządy powiatowe nie miały pieniędzy by płacić przewoźnikom dotacje.
Zapis wideo konferencji (w trzech częściach) można obejrzeć tutaj. Tematyka podjęta podczas debaty stanowi naturalnie tylko zalążek problematyki. Obecny podczas konferencji Jakub Klimkiewicz, członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zapowiedział, że ZDG TOR, który po raz pierwszy zdecydował się na organizację konferencji nt. turystyki kolejowej, będzie do tej tematyki wracał.