– Szybki rozwój państw Azji Południowej i Wschodniej przyczynił się do szybkiego wzrostu wymiany handlowej pomiędzy kontynentami. W pierwszej kolejności skorzystali na tym przewoźnicy morscy, którzy realizują obecnie większość przewozów, ale kolej również może na tym skorzystać – powiedział Ivo Vykydal wiceminister transportu Republiki Czeskiej.
Minister zaznaczył również, że skrócenie czasu przewozu ładunku jest kluczowe i jak już wiadomo łatwe do uzyskania przy wykorzystaniu transportu kolejowego. – Czechy chcą odgrywać znaczącą rolę w tym transporcie i dlatego modernizują swoją infrastrukturę kolejową. Inwestycje te koncentrują się oczywiście na paneuropejskich korytarzach transportowych przebiegających przez Czechy – dodał Ivo Vykydal.
Vykydal podkreślił również, że mając na uwagę przyszłość rozwoju transportu kolejowego już w roku 1993 rozpoczęte zostały prace modernizacyjne. – W roku 2004 skończyliśmy modernizować korytarze I i II a do końca roku 2018 zamierzamy zakończyć pracę na korytarzach III i IV. Trwają również prace nad rozbudową centrów logistycznych oraz modernizacją najważniejszych bocznic towarowych – zaznaczył minister. Nakłady na modernizację poszczególnych korytarzy przedstawiają się następująco : korytarz I 36,5 mld CZK, korytarz II - 45,1 mld CZK, korytarz III - 75,6 mld CZK oraz korytarz IV - 41,9 mld CZK.
Ivo Vykydal zabrał głos na rozpoczętej dzisiaj III międzynarodowa konferencja IRFC (International Rail Freight Conference), poświęcona tematyce transportu intermodalnego pomiędzy Europą a Azją. Organizatorem konferencji jest czeska firma JERID zaś patronem medialnym „Rynek Kolejowy”.
W czasie konferencji podzielonej na cztery bloki tematyczne poruszane będą takie zagadnienia jak: (1) ogólne i prawne warunki międzykontynentalnych przewozów towarowych, (2) europejskie standardy TAF TSI i techniczne pytania związane z transportem kombinowanym, (3) technologie informatyczne i sterowanie oraz (4) konkretne przypadki zakończonego sukcesem „biznesu na torach”.