Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

\"Vias Verdes\" w Polsce?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
04-05-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wś, Rynek Kolejowy, 4 kwietnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
\"Vias Verdes\" w Polsce?
– Jeśli chodzi o linie, które utraciły już swoją przydatność gospodarczą i nie ma sensu ich już odbudowywać, w mojej ocenie one wbrew pozorom także mają pewną wartość. Mianowicie tą wartością jest pas gruntu publicznego, który pozostaje po takiej linii kolejowej – uważa Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

– Według mnie najgorszą rzeczą, którą można zrobić, to rozparcelować ten grunt. Dlatego, że – i to jest taka moja sugestia – po pierwsze, jeśli linia kolejowa ma być zlikwidowana, to zgodnie z obowiązującymi przepisami ta linia powinna ulec całkowitej rekultywacji. To znaczy, że wykopy powinny być zasypane, nasypy rozebrane. To jest trochę mniej pracy niż budowa nowej linii. A ponieważ ustawa mówi, że to ma być finansowane z budżetu państwa , więc oczywiście budżet ma wiele ważniejszych innych zadań niż finansowanie rekultywacji linii które zostały zamknięte – w Gdańsku podczas konferencji na temat przyszłości linii kolejowych w województwie pomorskim – powiedział szef Polskich Linii Kolejowej w Gdańsku podczas konferencji na temat przyszłości linii kolejowych w województwie pomorskim.

Zdaniem Zbigniewa Szafrańskiego warto pamiętać o tym, że taki pas terenu może być wykorzystany w przyszłości pod inwestycje typu liniowego, jak np. linia energetyczna, rurociąg, droga, bo wtedy unikamy konieczności wykupu prywatnych działek. W jego opinii stare linie mogą być wykorzystywane także do rozwoju turystyki rowerowej.

– Wielu linii nie warto rekultywować bo stanowią one swego rodzaju atrakcję turystyczną, pod warunkiem, że się uruchomi na niej np. ścieżkę rowerową. Ten program zaczyna się u nas rozwijać, z tym, że nie ma on takiego charakteru powszechnego, jak to ma miejsce w Hiszpanii. Tam jest taki program, który się nazywa Vias Verdes, czyli „Zielone Drogi”, który obejmuje ponad 7 tys. Linii kolejowych wykorzystywanych właśnie jako ścieżki rowerowe. Dawne dworce są wykorzystywane jako dawne noclegownie, albo punkty gastronomiczne – wyjaśnił prezes Polskich Linii Kolejowych.

– To co my możemy zrobić, jeżeli linia jest na etapie procedury wyłączania z sieci eksploatowanej, czy uzyskiwania decyzji o likwidacji, to przyspieszyć proces uzyskiwania tej decyzji, ażeby ten teren po prostu przeszedł na własność gminy – zwrócił się do samorządowców.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5