Urzędnicy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzili kontrolę na linii nr 570 Psary – Starzyny. W rezultacie postępowania administracyjnego stwierdzili, że warunki techniczne i organizacyjne nie zapewniają bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego. PKP PLK nakazano usunięcie nieprawidłowości. W pobliżu miejsca gdzie stwierdzono nieprawidłowości 3 marca 2012 roku doszło do jednej z największych katastrof kolejowych w historii Polski.
Jak informuje UTK, nieprawidłowość polegała na błędnych wskazaniach ostatniego semafora samoczynnej blokady liniowej, które umożliwiały jazdę z największą dozwoloną prędkością, podczas gdy wskazania semafora wjazdowego w Starzynach informowały o jeździe z prędkością nieprzekraczającą 100 km/h, a potem z największą dozwoloną.
Tym samym naruszono przepisy ustawy o transporcie kolejowym oraz rozporządzenia ministra infrastruktury z 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Prezes UTK nakazał usunięcie nieprawidłowości do 30 czerwca 2016 roku, a w przypadku niewykonania decyzji w wyznaczonym terminie, Prezes UTK na podstawie art. 66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nałoży karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki w jej wykonaniu.