PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie, 18 listopada dokonał uroczystego otwarcia dworca na stacji kolejowej w Nałęczowie, oddając do użytku zmodernizowany budynek stacji i peron nr 1.
To pierwsza, od czasu budowy dworca (XX-lecie międzywojenne) tak duża przebudowa. Zakończenie tej inwestycji to kolejny po Lublinie, Chełmie i Dęblinie, etap rozpoczętej przed kilku laty akcji modernizacji budynków stacyjnych na linii nr 7: Warszawa - Dorohusk.
Choć dziś część kuracjuszy przybywa do Nałęczowa drogą kołową to mając na uwadze planowany rozwój miasta, warto było przywrócić dawną świetność zabytkowego dworca. Modernizacja dworca została przeprowadzona w latach 2007-2009 za łączną kwotę ok. 1,5 mln zł. Podzielono ją na trzy etapy. W I etapie dokonano remontu instalacji centralnego ogrzewania wraz z remontem kotłowni. Prace zakończono we wrześniu 2007 r., a ich koszt wyniósł około 200 000 złotych.
Druga część modernizacji miała na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów. Zakres prac objął instalację systemu monitoringu wizyjnego, który wraz innymi systemami na dworcach w Dęblinie, Białej Podlaskiej, Łukowie, Kraśniku i Trawnikach, włączony jest do wspólnego centrum obsługiwanego przez pracowników ochrony w gmachu PKP przy ul. Okopowej w Lublinie. Ĺšródłem obrazu są kamery zainstalowane w budynkach stacyjnych, chroniące poczekalnie, kasy i otoczenie dworców. W celu zapewnienia szybkiej reakcji związanej z ochroną pasażerów i mienia PKP S.A. uzgodniło współdziałanie z Wojewódzką Komendą Policji i Komendą Straży Ochrony Kolei poprzez sieć placówek lokalnych tych instytucji. Ten etap zadania wykonano w okresie od grudnia 2008 r. do kwietnia 2009 r. za łączną kwotę 230 tys. zł. Trzeci etap zadania obejmował kompleksową modernizację zarówno ogólnodostępnych powierzchni wewnątrz budynku, elementów zewnętrznych, jak i samego otoczenia. Odnowiono elewację z zachowaniem oryginalnego wystroju architektonicznego wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej. Wymieniono pokrycie dachowe i obróbki blacharskie. Wokół dworca dokonano wymiany nawierzchni ciągów pieszych, pojawiły się nowe ścieżki łączące peron z podjazdem, zadbano również o widoczną informację wizualną. Podróżnych przybywających na stację po zmierzchu przywita ciepłe światło stylowych latarni zamontowanych na elewacji budynku i na peronie. Kolejarze wykorzystali też doświadczenia ze stacji Dęblin w zakresie otwartego tam w 2008 r. parkingu dla rowerów (160 stanowisk) . Z uwagi na odległość ok. 3 km dzielącą Nałęczów od stacji kolejowej, liczba podróżnych przybywających na rowerach jest znacznie mniejsza niż w Dęblinie, dlatego zamontowano stojaki na parkowanie 10 rowerów.
Urok odnowionego dworca w Nałęczowie podkreśla przebudowany peron Nr 1. Równolegle do modernizacji budynku stacyjnego spółki PKP S.A wspólnie z PKP PLK S.A. - Zakład w Lublinie dokonały przebudowy peronu nr 1 wraz infrastrukturą oraz małą architekturą (oświetlenie, ławki, kosze). Wykonano również nowy peron do wsiadania dla pasażerów kolejki wąskotorowej. Zamontowana tablica z napisem „Nałęczów Wąskotorowy” jest pierwszym krokiem w kierunku przywrócenia wycieczkowego pociągu "Nadwiślanin" przewożącego jeszcze przed kilku laty turystów po pięknych zakątkach Płaskowyżu Nałęczowskiego. Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim zapowiada, po uzyskaniu dotacji unijnych, przywrócenie tej atrakcji turystycznej. Realizacja tych planów nadałaby stacji status małego węzła przesiadkowego. Wygląd dzisiejszej stacji Nałęczów to przykład dobrej współpracy spółek kolejowych.

* Fot. PKP SA.