NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Ulga intermodalna przez kolejny rok

| Martyn Janduła 03.01.2017 18

Ulga intermodalna przez kolejny rok
fot. Martyn Janduła
Ulga intermodalna będzie obowiązywała przez kolejny rok, poinformowały PKP PLK. Jest to sukces szybkiej interwencji wspólnie działających organizacji na rzecz przewoźników towarowych. Zarządca podał również, że uzupełniona została pula środków, która wyczerpała się już w listopadzie 2016 roku. Dzięki temu przewoźnicy kolejowi będą mogli liczyć na wypłatę dofinansowania także za grudzień. Niestety, na 2017 rok przewidziano podobną wysokość puli na ulgę, co może prowadzić do ponownej sytuacji przedwczesnego wyczerpania się środków.
Ulga intermodalna wypłacana jest przewoźnikom towarowym od 2014 roku. Mówią o tym zapisy „Umowy o dofinansowanie z budżetu państwa kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową i jej ochrony w okresie 01.01.2014 r. – 31.12.2017 r.” zawartej pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju (obecnie Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa) a PKP PLK. Umowa poprzednio obowiązywała do końca 2016 roku, teraz jej ważność przedłużono do końca 2017 roku. W formie aneksów wprowadzane są do niej zapisy odnośnie zapewnienia środków finansowych na udzielenie ulgi intermodalnej w kolejnych latach.

Jak podają w piśmie PKP PLK, spółka dysponuje takimi środkami, jakie są zapewnione przez Ministerstwo i udziela ulgi na zasadach określonych we wspomnianej umowie. Odbywa się to zgodnie z prawem, a mówi o tym m.in. rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju z 2014 roku w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej. Zarządca infrastruktury kolejowej może udzielić ulgi w opłacie podstawowej w wysokości, która wynika z wysokości środków zapewnionych na finansowanie ulgi.

Środków okazało się za mało

W 2016 roku wysokość środków przewidzianych na ulgę intermodalną wynosiła 25,743 mln zł. Niestety, okazała się ona niewystarczająca. Po rozliczeniu ulgi w listopadzie oszacowano, że jej całkowita wartość wyniesie 28,375 mln zł, co oznaczało jednocześnie brak środków w wysokości 2,632 mln zł na udzielenie ulgi przewoźnikom towarowym w okresie od 11 do 31 grudnia 2016 roku.

– W celu wyeliminowania niekorzystnych konsekwencji dla rynku kolejowych przewozów intermodalnych, zarząd PKP PLK wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z wnioskiem o zwiększenie środków na ulgę intermodalną – pisze Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Jak podaje, ministerstwo wyraziło na to zgodę, co zostało usankcjonowane aneksem do umowy zawartym 21 grudnia 2016 r.

W konsekwencji ulga będzie udzielana również w okresie od 11 do 31 grudnia 2016 r., czyli od początku obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2016/2017.

Więcej w 2017

PKP PLK poinformowały, że na kolejny rok – 2017 – zarządca pozyskał już środki na finansowanie ulgi intermodalnej w wysokości 29 mln zł. – Wobec tego nasza spółka na bieżąco będzie podejmować monitoring w zakresie wykorzystania środków na ulgę intermodalną i będzie informować przewoźników kolejowych, korzystających z ulgi, o poziomie jej wykorzystania oraz podejmie działania mające na celu zwiększenie puli środków finansowych, jeżeli kwoty przeznaczone na dany rok okażą się niewystarczające – zapowiada zarządca infrastruktury.

Jak podkreśla PKP PLK w piśmie, jednym z ważnych elementów w wieloletnich kontraktach zawieranych przez przewoźników kolejowych jest cena, na którą składa się m.in. koszt dostępu do infrastruktury kolejowej. – Ulga w opłacie jest jednym z instrumentów wspierających rozwój przewozów intermodalnych, co tym samym wpisuje się w kierunek zmian zwiększających znaczenie kolei w transporcie – czytamy w dokumencie.

Problem z wyczerpaniem środków może powrócić

– Szybka i pozytywna reakcja zarówno PKP PLK jak i ministerstwa pokazuje jak ważna jest współpraca wszystkich organizacji kolejowych i ich zdecydowane, jednolite stanowisko. Załatwiony został problem roku ubiegłego, ale wysokość dotacji na rok bieżący pokazuje, że ten problem może powrócić. Ważny jest zatem z jednej strony monitoring wykorzystania ulgi i zdecydowanie wcześniejsze ostrzeganie o wyczerpywaniu się puli środków, tak, aby nie zaskakiwać nagle rynku, natomiast docelowo potrzebne jest wypracowanie rozwiązania, które wysokość środków na dany rok powiąże z prognozowanym wzrostem przewozów intermodalnych – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5