Partnerzy serwisu:
Pasażer

Ukryte relacje Kolei Śląskich

Dalej Wstecz
Autor:

SRKGŚ

Data publikacji:
29-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
SRKGŚ

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Ukryte relacje Kolei Śląskich
Robert Wyszyński w artykule "Wcześniej nie znaczy lepiej" z dnia 23 listopada 2012 r. poruszył bardzo istotną kwestię spójności informacji podawanych przez różne części kolejowego systemu informacji pasażerskiej. W swojej zapalczywości przeciw zarządcy infrastruktury zagalopował się jednak za daleko - pisze Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

- Niby wszystko ok., szok i sukces pełną gębą, niby wracamy do normalności. Ale – po pierwszym wrażeniu – coś jakby jest nie tak. Jakoś mało przejrzyście, inaczej, jakoś „dziwnie”... Przyglądamy się i co? „Zaszyfrowane” to jakoś, nieczytelne dla zwykłego pasażera, a już terminy kursowania, to szyfr godny Enigmy - napisał Robert Wyszyński na blogu. Tekst można przeczytać tutaj.

Stowarzyszenie uważa, że Robert trafnie opisał problem, ale źle zdiagnozował przyczynę błędnych relacji podanych w rozkładzie jazdy na Śląsku. Poniżej prezentujemy zdanie SRKGŚ w tej sprawie.

Dezinformacja pasażerów w nowym rozkładzie jazdy?

Przy publikacji rozkładów jazdy Kolei Śląskich pojawiła się poważna rozbieżność odnośnie ich relacji. Mianowicie wg tabel zaprezentowanych przez przewoźnika niektóre pociągi kursują w bezpośrednich relacjach. Jednak wg rozkładów rozwieszonych na peronach przez PKP Polskie Linie Kolejowe takich pociągów... nie ma. Sprawa dotyczy m.in. pociągów z Raciborza do Katowic, czy nawet do Częstochowy. Jeśli dokładniej się przyjrzeć, to „bezpośrednie” wg Kolei Śląskich pociągi mają różne numery na kolejnych odcinkach trasy. Weźmy pierwszy z brzegu przykład: pociąg o 14:38 z Raciborza posiada 3 inne numery na odcinkach: Racibórz – Rybnik, Rybnik – Katowice i Katowice – Częstochowa (kolejno 90926, 44826, 40028). W związku z tym nasuwa się konkluzja, iż to Koleje Śląskie złożyły 3 osobne wnioski o pociągi w rocznym rozkładzie jazdy 2012/2013. Bowiem tylko w ten sposób PKP PLK mogły nadać 3 różne numery na odcinku Racibórz – Częstochowa. Przewoźnik po prostu połączył te pociągi w obiegach, tworząc na stacjach węzłowych kilkuminutowe przejścia składów. Po ogłoszeniu nowego rozkładu jazdy internetowa wyszukiwarka połączeń pokazywała je jako odrębne pociągi. Na całe szczęście po wysłaniu przez SRKGŚ drogą elektroniczną skargi opisującej problem, w ostatnich dniach relacje zostały scalone w internetowym rozkładzie jazdy TK Telekom.

Jakie problemy dla pasażerów?

Ukończony rozkład jazdy jest podstawą dla wielu kolejowych systemów informatycznych. Błędne relacje zapewne będą pojawiać się w Systemie Wspomagania Dyżurnego Ruchu (SWDR), wg którego na stacjach dyżurni ruchu głoszą pociągi przez megafon. Również w systemie „Infopasażer” zostaną ujęte błędne relacje, nie wspominając o tym, że informacje o opóźnieniach nie będą przenosić się między poszczególnymi częściami pociągów.

Dlaczego tak się stało?

Wydaje się oczywistym, że winnymi powstania tej sytuacji są Koleje Śląskie, które zapomniały, iż nie mają monopolu na udzielanie informacji na temat rozkładu jazdy. Pracownicy Kolei Śląskich wykazali się nieznajomością architektury i zasad działania systemów informatycznych wykorzystywanych na kolei. Od pewnego czasu było powszechnie wiadomo, że przygotowywane przez PLK plakaty będą tworzone automatycznie na podstawie bazy danych rozkładu jazdy. W konsekwencji wszystkie informacje na peronie odnosnie relacji pociągów będą zgodne z wnioskami złożonymi przez przewoźnika podczas konstrukcji rozłkładu.

Co dalej?

Jak zawsze w takiej sytuacji cierpi klient, który wpadnie w dezorientację. Przed podróżą większość pasażerów korzysta z informacji zawartych w Internetowym Rozkładzie Jazdy Pociągów, gdzie system pokaże bezpośrednie połączenie. Później podróżni słuchający zapowiedzi na stacji lub sprawdzając perony na plakatowym rozkładzie jazdy będą gubić się, ponieważ wystąpią niespójności między numeracją i stacjami docelowymi (początkowymi) pociągów. Z ukrytymi relacjami Stowarzyszenie walczy od kilku lat ze Śląskim Zakładem Przewozów Regionalnych (np. Wodzisław Śl. - Kraków, Lubliniec – Kraków Gł., Zwardoń – Kielce). Mieliśmy nadzieję, iż nowy przewoźnik będzie poważniej traktował pasażerów. Jednak w miejsce kilku ukrytych relacji od 9 grudnia będzie ich kilkadziesiąt. Obecna sytuacja, w której występują nieścisłości pomiędzy wydawnictwami rozkładów jazdy, jest nie do zaakceptowania i wymaga natychmiastowego rozwiązania. Sprawą z całą pewnością powinien zająć się Urząd Transportu Kolejowego ze względu na naruszenie praw pasażera.

Przykłady bezpośrednich ukrytych relacji:

1.    Katowice – Racibórz – 10 pociągów
2.    Racibórz – Katowice – 10 pociągów
3.    Częstochowa – Racibórz – 3 pociągi
4.    Racibórz – Częstochowa – 3 pociągi
5.    Wisła Głębce – Radomsko – 1 pociąg
6.    Radomsko – Gliwice – 1 pociąg
7.    Katowice – Kędzierzyn Koźle – 1 pociąg
8.    Katowice – Strzelce Opolskie – 1 pociąg
9.    Kędzierzyn Koźle – Katowice – 2 pociągi
10.    Gliwice – Zwardoń – 2 pociągi
11.    Częstochowa – Żywiec – 3 pociągi
12.    Częstochowa – Zwardoń – 2 pociągi
13.    Zwardoń – Częstochowa – 3 pociągi
14.    Żywiec – Częstochowa – 1 pociąg
15.    Zwardoń – Gliwice – 1 pociąg

W sumie mamy 44 połączenia - podsumowuje Stowarzyszenie.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5