Wielkopolska na różne inwestycje otrzymała od UE z dodatkowej puli 142,5 mln euro, z czego ponad 50 mln przypadło Poznaniowi.
Mieszkańcy stolicy Wielkopolski będą mogli w najbliższych latach cieszyć się z: rozbudowy Teatru Wielkiego o wielofunkcyjne sale prób i pomieszczenia towarzyszące (dofinansowanie - 5,5 mln euro), utworzenia nowego muzeum - rezerwatu archeologicznego na Ostrowie Tumskim (1,74 mln euro), budowy nowej trasy tramwajowej z os. Lecha na Franowo (wraz z nową zajezdnią tramwajową) oraz modernizacji trasy tramwajowej Kórnicka - os. Lecha - rondo Żegrze (razem 32,3 mln euro) i z przedłużenia trasy "Pestki" do Dworca Zachodniego PKP (15 mln euro). W grę wchodzi również przedłużenie trasy tramwajowej od Zawad do stacji Poznań Wschód, jednak na tę inwestycję dostaliśmy tylko 30 proc. dofinansowania (ok. 7 mln euro), dlatego dodatkowych pieniędzy trzeba będzie poszukać w innych programach unijnych.
To, że poznaniacy dostali konkretne pieniądze na konkretne inwestycje, nie znaczy jednak, że sprawa jest już załatwiona - teraz ważne jest, by jak najlepiej przygotować się do ich realizacji. Zwraca na to uwagę wojewoda Dziuba: - Mamy teraz spore szanse inwestycyjne, ale musimy przygotować bardzo dobre, szczegółowe projekty. Inaczej pieniądze mogą powędrować gdzie indziej.
Największe wyzwanie stoi właśnie przed stolicą Wielkopolski - osiągnięcie gotowości do realizacji tak obszernych inwestycji infrastrukturalnych, jak nowe trasy tramwajowe wiąże się ze sporymi kosztami i wysiłkiem miejskich urzędników. Władze Poznania szacują, że trasą na Franowo będziemy mogli jeździć już za dwa lata, a pozostałe inwestycje komunikacyjne zakończą się do 2013 r.
* Tramwaj Combino na Rondzie Kaponiera w Poznaniu (fot. MPK Poznań).