Na spotkaniu z przedstawicielami związków zawodowych Zarząd PKP Cargo przedstawił sytuację spółki po pierwszym półroczu 2015 roku i perspektywy działania w kolejnych miesiącach. Zarząd zaapelował jednocześnie o odpowiedzialne podejście i uwzględnianie sytuacji rynkowej przy formułowaniu postulatów strony społecznej
Poniedziałkowe rozmowy odbyły się w ramach cyklicznych spotkań zarządu z przedstawicielami strony społecznej, na których zarząd przedstawia wyniki finansowe. Zarząd spółki poinformował stronę społeczną o wynikach PKP Cargo wypracowanych w pierwszej połowie 2015 roku. Pracodawca przedstawił także szczegółowe uzasadnienie braku możliwości realizacji wcześniej wysuniętych postulatów związków zawodowych. Zaprezentowano m.in. symulację, która pokazywała, jak zmieniłyby się te wyniki, gdyby wszystkie postulaty zostały zrealizowane.
Strony omówiły również zagadnienia pracownicze wykraczających poza kwestie płacowe. W toku dyskusji Zarząd zadeklarował m.in., że Spółka dokona przeglądu sytuacji wszystkich pracowników pozostających na tzw. nieświadczeniu pracy pod kątem możliwości ich przekwalifikowania lub przeszkolenia, a następnie oddelegowania do nowych zadań.
Pomimo braku porozumienia ze związkami zawodowymi w toku wcześniej prowadzonych negocjacji Zarząd podjął jednostronną decyzję o przyznaniu pracownikom PKP Cargo podwyżek od 1 lipca 2015 roku. Dla pracowników wynagradzanych na podstawie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego wyniosła 110 zł brutto, a dla pracowników wynagradzanych wskaźnikowo podwyżka wynagrodzenia wyniosła 110 zł netto.
Spór zbiorowy w PKP Cargo
– Spór zbiorowy rozpoczął się 2 lipca 2015. Jego przedmiotem były wysunięte przez stronę społeczną żądania podwyżek płac w wysokości 250 złotych dla wynagrodzenia zasadniczego (co oznaczałoby podwyżkę brutto w wysokości do 460 złotych na pracownika). Według szacunków Spółki koszt realizacji postulatów związkowców wyniósłby około 120 milionów złotych rocznie – informuje biuro prasowe PKP Cargo.
W ramach sporu zbiorowego 28 lipca 2015 w siedzibie PKP Cargo odbyło się spotkanie zarządu spółki z przedstawicielami strony społecznej w trybie mediacji. Podczas spotkania organizacje związkowe zażądały ostatecznie podwyżek wynagrodzeń, których roczny koszt wyniósłby prawie 75 milionów złotych, czyli znacznie więcej, niż zysk netto spółki za cały 2014 rok (61,3 mln zł). Zarząd był gotów przystać na wzrost wynagrodzenia w mniejszej skali, możliwej do zaakceptowania w świetle sytuacji finansowej spółki.
Propozycje pracodawcy
Zarząd PKP Cargo zaproponował podwyżki: dla pracowników wynagradzanych na podstawie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego wyniosłaby 110 zł brutto, a dla pracowników wynagradzanych wskaźnikowo podwyżka wynagrodzenia wyniosłaby 110 zł netto. Pomimo gorszej sytuacji rynkowej, zaproponowane przez zarząd podwyżki były wyższe, niż podwyżki przyznane w roku ubiegłym. Propozycja ta była wielokrotnie odrzucana przez związki zawodowe. Wobec tego Zarząd PKP Cargo podjął samodzielną decyzję o przyznaniu podwyżek w takiej właśnie wysokości. Podwyżki te weszły w życie od 1 lipca 2015 roku.
W dniu 30 lipca wobec braku porozumienia w ramach mediacji Zarząd spółki i przedstawiciele związków zawodowych podpisali protokół rozbieżności. Związki zawodowe ogłosiły, że zostanie przeprowadzone referendum strajkowe. Termin jego zakończenia upłynął 21 sierpnia 2015 r.
W latach 2011-2014 pracownicy PKP Cargo uzyskali trzy podwyżki wynagrodzenia zasadniczego, których łączny koszt dla Spółki do 2015 roku wyniósł ponad 565 milionów złotych. W ostatnich czterech latach średnie wynagrodzenie na jednego pracownika w PKP Cargo wzrosło o prawie 500 złotych. Dodatkowo, w 2014 roku Zarząd zwiększył z 200 do 400 złotych gratyfikację dla wszystkich pracowników z okazji Święta Kolejarza.
– Niemal 90 procent pracowników spółki jest też objętych zawartym przed debiutem giełdowym Paktem Gwarancji Pracowniczych, w tym cztero- i 10-letnimi gwarancjami zatrudnienia. W ramach Paktu pracownicy otrzymali również premię prywatyzacyjną i akcje pracownicze, które będą mogli sprzedać po 31 października br. Koszt pakietu prywatyzacyjnego dla pracowników PKP Cargo wyniósł ponad 200 milionów złotych – czytamy w komunikacie PKP Cargo
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.