- Dzięki zastąpieniu jednego dużego silnika czterema mniejszymi lokomotywa Traxx Multi-Engine pozwala oszczędzić do 1 mln euro rocznie – przekonywali przedstawiciele firmy Bombardier Transportation podczas prezentacji najnowszej lokomotywy kanadyjskiego producenta taboru kolejowego na targach InnoTrans 2012 w Berlinie.
Bombardier Transportation podpisał w kwietniu 2011 r. z DB Regio 9-letnią umowę ramową o wartoŚci 600 mln euro na 200 lokomotyw Traxx Multi-Engine. JednoczeŚnie niemiecki przewoźnik zamówił za 62 mln euro pierwsze 20 lokomotyw w ramach tego kontraktu. Pierwsze dostawy są planowane na połowę przyszłego roku, ale Bombardier już podczas ubiegłotygodniowych targów w Berlinie mógł pochwalić się swoim najnowszym osiągnięciem w dziedzinie lokomotyw.
Traxx DE ME (multi-engine diesel traction), stworzony został specjalnie z myŚlą o Deutsche Bahn. To spalinowa lokomotywa wielosilnikowa. Jeden duży silnik zastąpiono czterema mniejszymi. Przedstawiciele Bombardiera zapewniają, że dzięki temu lepiej udało się spełnić wyŚrubowane europejskie normy emisji spalin (Stage IIIB). To właŚnie te normy były jednym z najważniejszych argumentów za przystąpieniem do realizacji tego projektu. JednoczeŚnie inżynierom Bombardiera udało się znacznie obniżyć zużycie paliwa. Według kanadyjskiego producenta oszczędnoŚci z tego tytułu w stosunku do lokomotywy jednosilnikowej mogą wynieŚć nawet 1 mln euro rocznie.
W nowym Traxxie wykorzystano cztery silniki CAT C18. Mogą one działać osobno bądź wszystkie jednoczeŚnie. Jeżeli lokomotywa potrzebuje więcej mocy, np. wjeżdżając na wzniesienie, kolejny silnik uruchamia się automatycznie. To sprawia, że zużywa one tylko tyle mocy ile potrzebuje. Takie rozwiązanie pozwoliło także zwiększyć niezawodnoŚć pojazdu, gdyż awaria jednego silnika nie powoduje unieruchomienia pojazdu.
Warto wspomnieć, że nadwozie tej lokomotywy, podobnie jak nadwozie każdej lokomotywy Bombardiera, powstało w polskiej fabryce Bombardiera we Wrocławiu. Ostateczny montaż pojazdu miał miejsce w niemieckim Kassel.