Grupa Transportu Kombinowanego (GTC) stanowiąca część Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), przy wsparciu Międzynarodowego Zrzeszenia Kolejowo-Drogowych Firm Transportowych (UIRR) zamówiła studium rezerw przepustowości dla roku 2015. Celem analizy jest identyfikacja kroków, jakie należy podjąć, aby zaspokoić w przyszłości rosnący popyt na transport kombinowany.
Analiza objęła 18 transeuropejskich korytarzy i 30 stref terminali, co obejmuje około 80% transportu w sieci europejskiej. W odniesieniu do korytarzy zbadano stan obecny (dla roku 2002) pod katem wielkości i struktury ruchu intermodalnego, przeprowadzono też prognozę tych danych na rok 2015. Uwzględniając trwające i planowane inwestycje w infrastrukturę, dokonano oceny czy jej przepustowość w roku 2015 pokryje zapotrzebowanie na międzynarodowy transport intermodalny i dokonano rekomendacji co do nowych projektów.
Wielkość nietowarzyszących przewozów kombinowanych w roku 2002 wyniosła około 3,5 mln TEU (jednostek statystycznych odpowiadających ładowności standardowego kontenera 20-stopowego). Analiza struktury rynku wykazała, że usługi tego typu świadczyło w 2002 roku około 40 firm, przy czym 49% usług wykonywane było przez spółki zrzeszone w UIRR, 19% - w Intercontainer-Interfrigo (ICF), zaś 32% należało do innych operatorów. W porównaniu z sytuacją 15 lat wcześniej, gdy ICF i UIRR dzieliło niemal cały rynek między siebie, rozwinęła się znacznie wolna konkurencja.
Raport wskazał nie tylko na wysoką koncentrację w ramach poszczególnych korytarzy, lecz i usług. 100 usług transportowych stanowiących 10% wszystkich zarejestrowanych generowało w 2002 roku 80% ruchu.
Według przewidywań, transport kombinowany wzrośnie z 54,5 mln ton w 2002, do 116 mln ton w 2015 roku.