Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Tramwaje na tory

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-02-2005
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
OSSnRKL, Transport i Komunikacja, 9 lutego 2005

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Tramwaje na tory
Lokalne linie kolejowe są likwidowane. Już po ponad 4 tysiącach kilometrów torów nie jeżdżą żadne pociągi a kolejne 3 planowane są do likwidacji. Przyczyna jest banalna: koszty remontowania tych linii i uruchamiania na nich pociągów są często wielokrotnie wyższe, niż wpływy z biletów. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Samorządów na Rzecz Kolei Lokalnych z Bydgoszczy wpadło na pomysł, aby te linie, formalnie już zlikwidowane lub przeznaczone do likwidacji, przejęły nieodpłatnie samorządy lokalne i urządziły na nich... linie tramwajowe.

Niewykluczone wiec, że w niedalekiej przyszłości pojedziemy więc tramwajem z... Białowieży do Hajnówka. W dodatku tramwajem... spalinowym. To właśnie na tym odcinku staraniem przedstawicieli Stowarzyszenia oraz władz powiatu Hajnowskiego, planowane jest uruchomienie jeszcze w tym roku, w ramach pilotażu, regularnych kursów tramwajów spalinowych.
Dlaczego opłaca się tramwaj, a pociąg - nie? Rzecz w kilkakrotnie mniejszej masie tramwaju i możliwości jazdy "na wzrok", jak po mieście. Dzięki temu oszczędza się na drogich urządzeniach sterowania ruchem kolejowym i na kosztownych remontach, znacznie tańszych wtedy, gdy po torach jeździ lekki tabor. Wszystko to, bez żadnej szkody dla bezpieczeństwa podróżnych.
Trzeba pokonać tylko kilka przeszkód prawnych i można szykować się do oglądania żubrów z okien tramwaju...
Na ten temat rozmawiali 7 lutego 2005 r. w siedzibie Polskich Linii Kolejowych w Warszawie na zaproszenie Ogólnopolskiego Stowarzyszeniea Samorządów na Rzecz Kolei Lokalnych z Bydgoszczy przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP S.A., PKP PLK S.A, Urzędu Transportu Kolejowego.
Działacze samorządowi uzyskali zapewnienie, że przyspieszeniu i znacznemu uproszczeniu ulegną procedury przekazywania samorządom nierentownych linii kolejowych, a "kolejowy tramwaj" będzie mógł być traktowany tak jak uczestnik ruchu drogowego.
Projekt linii Hajnówka - Białowieża, obsługiwany tramwajami spalinowymi to przykład szerszej koncepcji promowanej przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Samorządów na Rzecz Kolei Lokalnych z Bydgoszczy.
Jeśli uda się pomyślnie przebrnąć przez procedury prawne i organizacyjne, to być może już pod koniec roku pomysł ten będzie można rozszerzyć na pozostałe linie lokalne, których w kraju jest blisko 7 000 km. W ten sposób uratowano by dziesiątki kilometrów kolejowych linii lokalnych które teraz porastają trawą, a dzięki zastosowaniu pomysłu "tramwaju spalinowego" mogłaby być utrzymywane za około 1/5 - 1/10 ceny tradycyjnych linii kolejowych - wylicza Piotr Kazimierowski - współautor koncepcji.
Gra jest warta szerszego upowszechnienia i zainteresowania, zwłaszcza lokalnych samorządów i ekologów, którym bliskie są zagadnienia zrównoważonego ekologicznie i taniego transportu pasażerskiego - twierdzi jeden z autorów koncepcji - Stanisław Rytlewski, To mały choć długo oczekiwany przełom w podejściu do ciężkiej i kosztownej tradycyjnej kolei oraz możliwość zapewnienia pasażerom nowej oferty przewozowej na poziomie nieosiągalnym dotychczas.
Być może w niedalekiej przyszłości prócz wycieczki tramwajem do żubrów pojedziemy takimi pojazdami nad mazurskie jeziora, złociste plaże Mierzei Wiślanej lub grzyby w bory tucholskie.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5