Pośród kilku pojazdów, prezentowanych przez PESĘ na ostatnich targach TRAKO, znalazła się także lokomotywa SM42-1601. Maszyna zmodernizowana została we współpracy bydgoskiej spółki z czeskim CZ Loko.
To maszyna dwuagregatowa, z kabiną maszynisty umiejscowioną na środku pojazdu. SM42-1601 posiada sterowanie mikroprocesorowe, skonstruowane przez Lokel Ostrawa. Według producentów, lokomotywa ta cechuje się mniejszymi kosztami utrzymania – zużycie silników w lokomotywach dwusilnikowych jest mniejsze, gdyż podczas pracy tylko jednego z nich, następuje wyższe wykorzystanie mocy i wyższy reżim temperaturowy niż w lokomotywach z jednym silnikiem o podwójnej mocy.
Wśród innych zalet konstrukcji, producenci wymieniają: mniejsze zużycie paliwa (ze względu na pracę przy wyższej sprawności silnika spalinowego, bliżej znamionowej mocy), mniejsze koszty zakupu silnika spalinowego (to typowy silnik do maszyn roboczych produkowany seryjnie, a nie specjalny produkowany jednostkowo), mniejsze zużycie oleju, polepszenie widoczności z kabiny maszynisty przez możliwość obniżenia przedziałów maszynowych, modułowa konstrukcja, zwiększenie siły pociągowej lokomotywy przez lepsze rozłożenie masy.

* Fot. Rynek Kolejowy.
Lokomotywa prezentowana była podczas targów w barwach PKP Cargo, które będzie testować SM42-1601.
Niektóre dane techniczne:
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Prądnica pomocnicza: Leroy Somer LSA432
Silnik spalinowy/moc znamionowa: 2 x Caterpillar C15 / 2 x 402 kW
Maksymalna siła pociągowa: 244 kN
Masa służbowa: 70 t
Emisja zanieczyszczeń: TIR 3
Prądnica główna / moc znamionowa: 2 x Siemens 1FC2 401 / 2 x 400 kW

* Fot. Kamil Masło.

* Fot. Kamil Masło.

* Fot. Kamil Masło.

* Fot. Kamil Masło.