Wybrano najkorzystniejszą ofertę w przetargu w ramach II etapu modernizacji linii kolejowej Warszawa - Łódź. W wyniku badania i oceny dziewięciu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym jako najkorzystniejszą uznano Trakcji Polskiej S.A., na kwotę 238 882 613,18 zł netto, 293 825 614,21 zł brutto.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji Łódź Widzew i części szlaku Łódź Fabryczna - Łódź Widzew, liczącego około 5 km wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji dla całego odcinka Łódź Fabryczna - Łódź Widzew oraz modernizacji linii objazdowej Łódź Widzew - Łódź Chojny - Łódź Kaliska.
Całość przedmiotu zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych polegających na budowie i przebudowie infrastruktury kolejowej m.in. w zakresie nawierzchni i podtorza, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki, obiektów inżynieryjnych, peronów, przejść i przejazdów kolejowych. Wykonane zostaną także prace polegające na budowie obiektów służących ochronie środowiska.
W ramach zadania powstanie nowy przystanek osobowy Łódź Niciarniana wraz z bezkolizyjnym skrzyżowaniem linii kolejowej z ulicą Niciarnianą oraz Lokalne Centrum Sterowania na stacji Łódź Widzew. Przebudowany zostanie również układ torowo-rozjazdowy na stacji Łódź Widzew wraz z budową trzech peronów wyspowych oraz podziemnego przejścia dla pasażerów, a także przebudowie ulegną nawierzchnia kolejowa i obiekty inżynierskie na linii objazdowej Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska Towarowa (linie nr 540 i 25). Okres realizacji zamówienia wynosi 42 miesiące od dnia podpisania umowy.
Etap II modernizacji linii Warszawa – Łódź jest prowadzony w podziale na następujące zadania:
- Lot A – modernizacja odcinka Warszawa Zachodnia – Skierniewice (Miedniewice),
- Lot B (B1+B2) – Lot B2 polega na zaprojektowaniu oraz budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego stanowiącego multimodalny dworzec Łódź Fabryczna, położonego w obszarze inwestycji Nowe Centrum Łodzi i obejmuje budowę tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, budowę stacji kolejowej i dworca kolejowego Łódź Fabryczna, jako stacji podziemnej dla czterech peronów i ośmiu torów. Tory i perony nowego dworca Łódź Fabryczna zlokalizowane będą 16,5 metra pod ziemią, a 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego.
- Lot C – pozostałe roboty: Lokalne Centrum Sterowania w Skierniewicach oraz wiadukt drogowy w ciągu drogi krajowej nr 72 w miejscowości Rogów.
Przeprowadzenie kompleksowej modernizacji na całym odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź Fabryczna umożliwi m.in. jazdę pociągów z prędkością 90 km/h na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Włochy oraz 160 km/h na pozostałym odcinku, ograniczenie hałasu i drgań, poprawę bezpieczeństwa, standardu i komfortu podróżowania oraz zmniejszenie stopnia oddziaływania kolei na środowisko naturalne.
Zadanie, będące przedmiotem zamówienia realizowane jest w ramach Lot-u B1 i stanowi część projektu POIiŚ 7.1-24.2 „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot B – odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych”.
Projekt ubiega się o finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz środków własnych.