- W ciągu 11 miesięcy tego roku przetransportowaliśmy 9 mln 4 tys. ton. Łatwo sobie wyliczyć, że 10 mln ton będzie przewiezione – stwierdził prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb podczas konferencji „PKP LHS: Znaczący podmiot w sektorze transportu w regionie południowo-wschodniej Polski”.
- Mamy czym się pochwalić. Nasze hasło to „szerokie perspektywy biznesu”, a LHS to sprawnie funkcjonujące przedsiębiorstwo kolejowe - mówił szef PKP LHS.
Jak podkreślił prezes Tracichleb, linia którą zarządza jego spółka, nie jest połączona z systemem kolei konwencjonalnej i jej zasadniczą rolą jest zaspokajanie potrzeb transportowych regionu południowo-wschodniej Polski. LHS jest długa na 394 km, co stanowi tylko 2 proc. obecnej sieci kolejowej w Polsce, a to mniej niż 0,02 proc łącznej sieci Unii Europejskiej. 226 km biegnie równolegle z liniami kolejowym 1435 mm. Łącznie spółka eksploatuje 517 km toru. Linia przebiega przez obszar 5 województw: lubelskiego (123 km), podkarpackiego (81 km), świętokrzyskiego (119 km,) małopolskiego (67 km), śląskiego (2,6 km). – Jeśli chodzi o Śląsk, to liczba kilometrów naszej linii jest tam mała, ale biorąc pod uwagę masę przewożonych towarów na terenie tego regionu, to są to znaczące wartości – podkreślił prezes Tracichleb.
- Kierunki naszego rozwoju to przede wszystkim modernizacje infrastruktury, taboru kolejowego i urządzeń srk. Właściwie wszystkie środki na to kierowane to środki własne spółki. Wyremontowaliśmy m.in. 14 mostów, 15 wiaduktów, dokonano wymiany płyt żelbetowych na płyty gumowe typu Strail w 18 przypadkach oraz wymieniliśmy rozjazdy i skrzyżowania na nowe w 91 miejscach. W 2010 r. odbudowano mijanki na stacji Puszcza LHS, a w 2006 r. na Niekrasów LHS. Są one sterowane ze Staszów LHS i Deręgowska LHS. Na stacji Hrubieszów LHS zabudowano natomiast urządzenia komputerowe Ebilock 950. Ponadto, Instytut Kolejnictwa przygotowuje dla nas analizę w zakresie rozbudowy urządzeń srk. Realizacja tej inwestycji to kwestia kilku lat – zaznaczył Tracichleb.
- Zmodernizowano także 19 lokomotyw ST44 na nowoczesne lokomotywy o mocy 3000 KM oraz kolejne 30 sztuk lokomotywy serii ST44, a także jedną sztukę lokomotywy manewrowej SM48 na typ 16D – wyliczał prezes PKP LHS. – Kończymy rozmowy na temat zakupu kolejnych 5 lokomotyw SM48-16D – poinformował Zbigniew Tracichleb. Odbudowa parku lokomotyw została wykonana w 80 proc. – Zostało nam 10 lokomotyw pociągowych oraz 7 maszyn manewrowych niezmodernizowanych – podał.
- W 2011 r. przekroczymy 900 mln zł przeznaczonych na inwestycje w firmie od czasu jej powstania – zapowiedział Tracichleb. Prezes PKP LHS zwrócił uwagę na fakt, iż mniejszy pobór dywidendy przez właściciela spółki, umożliwiłby zwiększenie nakładów inwestycyjnych.
Postępuje dywersyfikacja przewożonych towarów, tak aby nie uzależniać się w pełni od trendów gospodarczych. W 2005 r. na LHS przewożono 85 proc. rudy żelaza, a w 2010 r. było to już tylko 45 proc. Rosną np. przewozy kontenerów. Analizując wyniki przewozów w 2011 r. za dziesięć miesięcy, w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r., okazuje się, że przewozy ogółem wykonano na 118 proc. planu, rudy żelaza – 98 proc., a innych towarów – 143 proc.