Na 67. sesji Rady Miasta, 21 października 2010 r., toruńscy radni podjęli decyzję o zaciągnięciu zobowiązań związanych z realizacją projektu "Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT - City oraz integracja systemów transportu miejskiego". Zabezpieczenie środków niezbędnych do realizacji inwestycji - w wysokości ponad 78 mln zł - jest konieczne przy składaniu wniosku o unijne dofinansowanie.
2 lutego 2009 r. Minister Rozwoju Regionalnego zaktualizował listę projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na której został umieszczony projekt "Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko - toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego". Pół roku później Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego podpisał pre-umowę na przygotowanie tego zadania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a 12 listopada 2009 r. zostało podpisane porozumienie ramowe pomiędzy Województwem Kujawsko-Pomorskim a Miastem Bydgoszcz, Spółką Tramwaj Fordon Sp. z.o.o., Gminą Miasta Toruń, Gminą Solec Kujawski, PKP S.A. i PKP PLK S.A. określające zasady i zakres współpracy przy przygotowaniu tego przedsięwzięcia.
Łączny szacunkowy koszt inwestycji to 239,7 mln euro, z czego wartość dofinansowania z Funduszu Spójności wynosi 100 mln euro. Część projektu, którą ma zrealizować Toruń, wstępnie oszacowano na 58 mln euro, z unijnym dofinansowaniem 26,1 mln euro).
Przedsięwzięcie składa się z trzech podprojektów:
Podprojekt I - "Integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu",
Beneficjent – Gmina Miasta Toruń
Podmiot upoważniony do realizacji projektu – PKP SA, PKP PLK SA
Podprojekt II - "Stworzenie zintegrowanego systemu transportowego wraz z budową wiaduktu w Solcu Kujawskim",
Beneficjent – Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Podmiot upoważniony do realizacji projektu – Gmina Miasta Toruń, Miasto Bydgoszcz, Gmina i Miasto Solec Kujawski
Podprojekt III - "Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w ciągu ulic Fordońska, Lewińskiego, Akademicka i Andersa i węzłem integracyjnym w obszarze stacji kolejowej "Bydgoszcz Wschód" w Bydgoszczy oraz Budowa połączenia kolejowego Bydgoszcz Główna – Port Lotniczy w Bydgoszczy".
Gmina Miasta Toruń uczestniczy w realizacji Podprojektu I i II.
Beneficjent – Tramwaj Fordon Sp. z o.o.
Podmiot upoważniony do realizacji projektu – Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Zgodnie z przyjętym harmonogramem stanowiącym załącznik do ww. pre-umowy i porozumienia ramowego, Gmina Miasta Toruń zobowiązała się do złożenia wniosku o dofinansowanie dla podprojektu I do końca 2011 r. Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego zobowiązał się do złożenia wniosku o dofinansowanie dla podprojektu II (w którym Gmina Miasta Toruń posiada status podmiotu upoważnionego), do 31 stycznia 2011 r.
Jednym z obligatoryjnych załączników do wniosku o dofinansowanie jest dokument potwierdzający zabezpieczenie środków niezbędnych do realizacji inwestycji. Stąd konieczność zaciągnięcia zobowiązania do kwoty ponad 78 mln zł dla podprojektu II, płatnego w latach 2010 - 2015, co pozwoli na ogłaszanie przetargów oraz realizację zadań.
Zobowiązanie spłacane będzie z dochodów własnych budżetu miasta z tytułu podatków i opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw oraz dochodów z tytułu dotacji ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.