Torpol podpisał umowę na podwykonawstwo części prac na modernizowanej linii Rail Baltica z firmą Pozbud. To znany producent stolarki drewnianej, który od dłuższego czasu pracuje z Torpolem w konsorcjach. Umowa z Torpolem praktycznie podwoi roczne przychody Pozbudu.
Spółka Torpol poinformowała w raporcie giełdowym, że 31 lipca zawarła umowę z firmą Pozbud na podwykonawstwo dla realizacji części prac budowlano-montażowych wchodzących w zakres zamówienia na modernizację linii kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa – Białystok na odcinków Rembertów – Tłuszcz. Wynagrodzenie podwykonawcy wyniesie 108,2 mln zł netto (133,1 mln zł brutto). Termin realizacji robót został ustalony na 20 września 2015 roku.
Pozbud T&R również jest spółką giełdową. To producent drewnianych drzwi i okien o przychodach 150 mln zł. W ubiegłym roku miał 10,7 mln zł zysku netto. Świadczy też usługi budowlane. Jego specjalnością są domy jednorodzinne, mieszkania i apartamenty a także budownictwo komercyjne. Nie jest jednak kolejowym nowicjuszem - od miesięcy jest konsorcjantem Torpolu przy kontrakcie na rewitalizację linii nr 143 na odcinku Kalety – Kluczbork i budowie nowego dworca Łódź Fabryczna.
Kontrakt dotyczący modernizacji linii kolejowej E75 Rail Baltica jest drugą co do wielkości umową modernizacyjną w historii polskiej kolei. Wartość zakresu robót realizowanych przez spółkę wynosi ponad 1 mld zł. Zakres zadania zakłada przygotowanie projektu oraz modernizację odcinka linii Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 66 km. Plan robót przewiduje kompleksową modernizację linii oraz budowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, w tym zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. Wszystkie perony na przystankach i stacjach będą przystosowane do obsługi niepełnosprawnych i pasażerów z cięższym bagażem. W planach jest również budowa skrzyżowań wielopoziomowych oraz likwidacja przejazdów w poziomie szyn. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość podróżowania do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Torpol niedawno zaproponował PKP PLK zamknięcie odcinka tej linii na kilka miesięcy, co radykalnie przyspieszyłoby realizację inwestycji. PKP Intercity i Koleje Mazowieckie są przygotowane na ewentualne uruchomienie komunikacji zastępczej, ale decyzja o zamknięciu nie została jeszcze podjęta. Pociągi towarowe już teraz korzystają z objazdu przez Siedlce i Czeremchę,
Udział Torpolu w pracach konsorcjum na linii E75 wynosi ponad 80 proc. Na wykonanie prac Bank Gospodarstwa Krajowego i Bank Zachodni WBK udzieliły Torpolowi gwarancji bankowej do kwoty 160 mln złotych i kredytu na kwotę 40 mln złotych w ramach programu Inwestycje Polskie. Spółka w tym roku zadebiutowała na giełdzie. Największym udziałowcem Torpolu po sprzedaży przez Polimex–Mostostal na giełdzie została rządowa spółka TF Silesia.