Dwa polskie przedsiębiorstwa z branży kolejowej podpisały w ostatnich dniach memoranda ze spółką SKP Pavlodar odpowiedzialną za realizację projektu modernizacji infrastruktury i taboru tramwajowego w Pawłodarze. Cały projekt może być wart nawet ponad kilkadziesiąt milionów euro i będzie realizowany w przeciągu kilku najbliższych lat.
Ostatnie lata i zwiększenie przychodów z eksportu surowców pozwoliło władzom Kazachstanu na znaczące zwiększenie nakładów na inwestycje infrastrukturalne. Ważną rolę przypisano przy tym projektom rozwijającym transport publiczny, w tym tramwajowy, w największy miastach. Obecnie sieć tramwajową mają cztery kazachskie miasta: Ałamaty, Pawłodar, Temirtau oraz Ust-Kamieniogorsk. We wszystkich przypadkach stan infrastruktury i taboru po kilkudziesięciu latach braku inwestycji wymaga modernizacji lub wymiany.
W przypadku Pawłodaru za realizację odpowiada wspomniana już spółka SKP Pavlodar. Jej zadaniem jest zapewnienie finansowania oraz pozyskanie wykonawców modernizacji infrastruktury oraz dostawców nowego taboru. Zakłada się przy tym, że modernizacja całej sieci tramwajowej (ok. 100 km linii) może potrwać do 10 lat.
Zdaniem Tomasza Szuby, prezesa zarządu Tines SA, podpisanie memorandum z przedstawicielami strony kazachskiej to już skonkretyzowanie dotychczasowej współpracy i otwarcie drogi do podpisania kontraktów. Wyraził on nadzieję, że w najbliższym czasie Tines podpisze umowy na pierwsze realizacje w Pawłodarze.
Modernizacji sieci tramwajowej Pawłodaru będzie towarzyszyć proces wymiany taboru. Wszystko wskazuje na to, że i w tym przypadku dostawcą będzie polskie przedsiębiorstwo. Bydgoska PESA podpisała bowiem z SKP Pavlodar podobne porozumienie. – Podpisaliśmy memorandum na dostawę dwóch tramwajów i stworzenie montowni pojazdów w Pawłodarze. Docelowo miasto zainteresowane jest nabyciem kolejnych 83 pojazdów. Montownia powinna jednak funkcjonować po zakończeniu tego kontraktu i umożliwić nam dostawy nowych tramwajów dla innych miast państw Azji Centralnej i Rosji – powiedział Andrzej Ciupa, zastępca dyrektora marketingu rynków wschodnich bydgoskiego przedsiębiorstwa.
Pierwsze dla tramwaje powinny zostać dostarczone do Pawłodaru w przeciągu 16-18 miesięcy od daty podpisania właściwego kontraktu. Będą to niskopodłogowe tramwaje z rodziny „Twist” dostosowane do potrzeb kazachskiego odbiorcy. Nie są jednak jeszcze znane szczegóły dalszej współpracy.
– Pozyskanie wiarygodnych i sprawdzonych partnerów do realizacji projektu tramwajowego było dla nas bardzo ważnym zadaniem. Zbadaliśmy dokładnie ofertę dostępną na rynkach państw europejskich i zdecydowaliśmy na się na współpracę z Polskimi przedsiębiorstwami. Podpisanie memorandum oraz realizacji pierwszych mniejszych kontraktów pozwolą się nam upewnić co do słuszności naszego wyboru. Jeśli wszystko będzie się dobrze układało to będziemy z tymi firmami kontynuować współpracę – zapewnił nas Sakien Sagnitajew z SKP Pavlodar.
Eksploatowane obecnie w Pawłodarze tramwaje są w tak złym stanie, że mogą nie doczekać się końca realizacji całego kontraktu. Strona Kazachska zamierza rozwiązać ten problem pozyskując na kilka lat używane tramwaje. Wszystko wskazuje na to, że będą do stare pojazdy z Warszawy. Więcej o tym projekcie napiszemy jednak już w kolejnej wiadomości.