Pesa Bydgoszcz i Newag Nowy Sącz złożyły oferty w przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych na potrzeby projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Według informacji, do ktorych dotarł "Rynek Kolejowy", postępowanie mimo wyższej ceny może wygrać Newag.
Bydgoski producent za dostarczenie 10 pojazdów zaproponował 114 mln zł, a Newag – 120 mln zł. Kosztorys inwestorski został oszacowany na 146 mln zł. Cena stanowi tylko 59% kryterium wagowego przy wyborze zwycięzcy przetargu. Pozostałe kryteria brane pod uwagę to warunki techniczne (18%), wskaźniki eksploatacyjne (10%), koszty zużycia paliwa (8%) i koszty utrzymania (5%). Według nieoficjalnych szacunków, do których dotarł "Rynek Kolejowy", różnica punktowa pomiędzy producentami jest bardzo niewielka, ze wskazaniem na Newag.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa siedmiu pojazdów trójczłonowych i trzech pojazdów dwuczłonowych. Większe składy mają mieć co najmniej 150 miejsc siedzących i 200 stojących, mniejsze, odpowiednio, 100 i 150. W każdym pociągu ma być 6 miejsc na rowery i 2 na wózki inwalidzkie. Pociągi mają być wyposażone m.in. w system Wi-Fi, gniazdka z dostępem do energii elektrycznej oraz ekrany LCD i monitory LED.
Pociągi mają charakteryzować się specjalnymi rozwiązaniami technicznymi. Układ napędowy i hamulcowy ma być dostosowany do pokonywania nachyleń do 35 promili, a specjalne stopnie (składane bądź wysuwane) mają rozwiązać problem różnej wysokości peronów, przy których będą zatrzymywać się pociągi. Składy mają być dostosowane do prędkości co najmniej 120 km/godz.
Składy, które zostaną dostarczone do maja 2015 r. będą obsługiwać linie zawierające się w projekcie PKM, z Gdańska przez lotnisko w Rębiechowie do Gdyni, Kościerzyny lub Kartuz. Najprawdopodobniej niektóre pociągi kursować będą też w wydłużonej relacji do Pruszcza bądź Tczewa. Budowa linii stanowiącej główny element projektu PKM, pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Baninem, przekroczyła już półmetek i ma się zakończyć w połowie 2015 r. Do tego czasu zakończy się też remont odcinka Glincz – Kartuzy, natomiast latem br. ma się ostatecznie zakończyć modernizacja trasy Gdynia – Kościerzyna (podniesienie prędkości do 90-120 km/godz. na całym jej odcinku).
W perspektywie do czerwca 2015 r. ma się też zakończyć kilka projektów komplementarnych, takich jak m.in. budowa drugiego toru pomiędzy stacją Gdańsk Osowa i Baninem (połączeniem linii Gdynia – Kościerzyna i linii PKM), jak również przebudowa stacji Gdańsk Osowa i budowa nowych przystanków na terenie Gdyni.